Czcionka: Zmniejsz czcionke Normalny rozmiar Powiększ czcionkę /  Kontrast Wersja kontrastowa Dla niesłyszących  /​  BIP  /  /

Nasi uczniowie na Pikniku Naukowym Exploracje 2019

2019-05-28
Uczniowie z naszej gminy reprezentowali Gminę Trzebownisko oraz swoje szkoły (SP w Stobiernej nr 2, ZS w Łukawcu) podczas Pikniku Naukowego Exploracje 2019 pod opieką nauczyciela języka niemieckiego, pani Eweliny Pietruszki oraz nauczyciela biologii, chemii i przyrody oraz opiekuna Klubu Młodego Odkrywcy działającego w obu szkołach, pani Katarzyny Hałys. Piknik odbył się 25 maja 2019r. (sobota) koło fontanny multimedialnej w Rzeszowie w godzinach 11-18:00.

Uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Stobiernej nr 2 im. Ludwika Nabielaka skupieni w Klubie Młodego Odkrywcy "Milionerzy - Milion Pomysłów na Eksperyment" zaprezentowali kilka eksperymentów:
- określanie stanu czystości powietrza pod kątem skażenia tlenkami siarki na podstawie analizy obecności porostów (zaprezentowali wyniki swojej pracy)
- hodowlę bakterii z naszych rąk przed i po umyciu, z chusteczek higienicznych, z powietrza i wody z sali lekcyjnej oraz z jabłka przed i po umyciu (hodowla jak i późniejsza utylizacja odbyła się pod nadzorem zakładu mikrobiologii rzeszowskiego sanepidu)
- prosty model wyjaśniający mechanizm wdechu i wydechu przez ludzkie płuca
- badanie pojemności płuc (czyli prosty spirometr).

Uczniowie z Zespołu Szkół w Łukawcu skupieni w Klubie Młodego Odkrywcy "Achacze" zaprezentowali kilka eksperymentów, których tematyka skupiała się wokół jajek:
- chodzenie po jajkach i ściskanie jajek - jako próby wytrzymałościowe kurzych jaj (jajka były wcześniej odkażone preparatem z zakładu mikrobiologii rzeszowskiego sanepidu)
-  odróżnianie jajka starego od świeżego oraz surowego od ugotowanego
- pokaz jajek kaczki, kury, drozda, przepiórki, gołębia i papugi
- stawianie jajka na sztorc
- gumowe jajko
- wpływ picia herbaty, kawy i coli na stan naszych zębów (na podstawie zabarwienia skorupek jajek).

Chętnych nowych doznań zapraszamy za rok.

Materiał opracowany przez Katarzyna Hałys