Szanowni Mieszkańcy Gminy Trzebownisko,
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi planowanej budowy płyty obornikowej przez Rolniczą Spółdzielnię Produkcyjną „Postęp” w Stobiernej, pragniemy przekazać Państwu szczegółowe informacje na ten temat. Naszym celem jest przedstawienie kontekstu prawnego i faktycznego tej inwestycji. Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna „Postęp” od wielu lat prowadzi działalność rolniczą na terenie Stobiernej, koncentrując się na uprawie pasz dla drobiu oraz gospodarowaniu na 134 hektarach pól uprawnych. Tradycyjnie nawozy naturalne były wykorzystywane do użyźniania tych gruntów od lat.
Z dniem 1 stycznia 2025 roku weszły w życie przepisy nakładające na wszystkie gospodarstwa rolne, niezależnie od ich wielkości, obowiązek posiadania odpowiednich miejsc do przechowywania nawozów naturalnych. Każde gospodarstwo prowadzące chów lub hodowlę zwierząt musi posiadać płyty obornikowe oraz zbiorniki na gnojówkę lub gnojowicę, zapewniające możliwość przechowywania nawozów przez określony czas. Celem tych regulacji jest zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu. W odpowiedzi na nowe wymogi prawne, spółdzielnia „Postęp” złożyła wniosek o wydanie warunków zabudowy dla planowanej inwestycji. Procedura ta jest zgodna z Ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wniosek obejmuje budowę infrastruktury rolniczej na własnej działce rolnej. Projekt decyzji o warunkach zabudowy został poddany uzgodnieniom z wieloma instytucjami, w tym z:
- Starostwem Powiatowym w Rzeszowie i Łańcucie,
- Dyrektorem Wód Polskich w Krośnie,
- Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
- Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną,
- Prezesem Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Wszystkie te podmioty wyraziły pozytywne opinie, co potwierdza zgodność planowanej inwestycji z obowiązującymi przepisami oraz brak negatywnego wpływu na otoczenie.
Warto w tym miejscu wskazać, iż budowa nowoczesnego zbiornika na nawozy naturalne wpłynie na wzmocnienie działań mające na celu ochronę środowiska poprzez eliminację ryzyka zanieczyszczenia wód gruntowych, oraz poprawę warunków sanitarnych na terenie gospodarstwa jakim zarządza spółdzielnia, a tym samym na otoczenie. Planowana płyta obornikowa będzie zlokalizowana w tym samym miejscu, gdzie obecnie składowany jest nawóz, a ma to miejsce w znacznym oddaleniu od zabudowań mieszkalnych, na terenach wykorzystywanych rolniczo od wielu lat. Nawożenie tych pól odbywało się w ten sam sposób w przeszłości (obornik był składowany do czasu worania go w pola uprawne należące do spółdzielni w Stobiernej), dlatego nie przewiduje się negatywnego wpływu na jakość życia mieszkańców. Nowa infrastruktura pozwoli na bardziej kontrolowane i bezpieczne przechowywanie nawozów. Warto podkreślić, że obowiązek posiadania odpowiednich miejsc do przechowywania nawozów naturalnych dotyczy wszystkich rolników. Niespełnienie tych wymogów może skutkować nałożeniem kar finansowych (Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 października 2024 r., obowiązujące od 1 stycznia 2025 r.)
Warto również nadmienić, że spółdzielnia realizuje wspomnianą inwestycję w odległości wielokrotnie większej od innych zabudowań niż wymogi jakie określone zostały w tym zakresie w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 stycznia 2023 roku. Rozporządzenie to określa warunki techniczne jakim powinny podlegać między innymi budowle rolnicze. Tym samym i te warunki przez spółdzielnię zostały dochowane.
Należy przy tym zauważyć, iż proces uzyskiwania pozwolenia na budowę obejmuje kilka etapów takich jak: złożenie wniosku o wydanie warunków zabudowy, przeprowadzenie uzgodnień z odpowiednimi instytucjami, opracowanie projektu budowlanego zgodnego z wydanymi warunkami oraz złożenie wniosku o pozwolenie na budowę do Starostwa Powiatowego. Każdy z tych etapów musi być realizowany zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Na etapie wydania decyzji o warunkach zabudowy nie analizuje się szczegółów technologicznych inwestycji – te podlegają ocenie dopiero przy składaniu wniosku o pozwolenie na budowę. Wówczas inwestor musi przedstawić konkretne rozwiązania techniczne i wykazać, że projekt spełnia wszystkie wymagania środowiskowe i sanitarne.
Należy wskazać, że zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 80 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, inwestycja polegająca na budowie płyty obornikowej wraz ze szczelnym zbiornikiem na odciek nie znajduje się na liście przedsięwzięć, dla których wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. To oznacza, że realizacja tej inwestycji nie wymaga przeprowadzenia postępowania środowiskowego, co również potwierdza projekt decyzji WZ, w którym wprost wskazano, że inwestycja nie zalicza się do takich przedsięwzięć. W projekcie decyzji o warunkach zabudowy znalazł się również zapis, że inwestycja nie może naruszać interesów osób trzecich. Obejmuje to m.in. zakaz emisji hałasu, zanieczyszczenia powietrza, gruntu i wód, a także zakaz powodowania utrudnień w dostępie do drogi, mediów czy światła dziennego. Wszystkie te wymagania będą weryfikowane przez Starostwo Powiatowe na dalszym etapie postępowania – przy wydaniu pozwolenia na budowę. Wójt ani Urząd Gminy nie mają dostępu do szczegółowych danych technicznych zawartych w projektach budowlanych i nie uczestniczą w tym etapie procedury.
Należy zauważyć, iż teren, na którym planowana jest inwestycja, zgodnie z obecnymi dokumentami planistycznymi przeznaczony jest pod rolnictwo. Nie ma na nim zabudowy mieszkalnej, która mogłaby kolidować z inwestycją, co wyklucza potencjalne konflikty przestrzenne. Projekt decyzji o warunkach zabudowy był przesłany do odpowiednich organów, które miały możliwość zgłoszenia uwag – w tym do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz Starosty. Nie wpłynęły żadne negatywne stanowiska w tej sprawie. Co ważne, sama decyzja WZ nie nadaje uprawnień do realizacji inwestycji ani nie narusza własności – pełni jedynie funkcję planistyczną. Dopuszcza możliwość zabudowy, ale to na etapie pozwolenia na budowę zapadają wiążące rozstrzygnięcia.
Stronami w postępowaniu są wyłącznie zgodnie z obowiązującymi przepisami właściciele działek sąsiadujących, którzy zostali powiadomieni listownie we wrześniu 2024 r. o wszczęciu postepowania o wydanie warunków zabudowy oraz do których zostały wysłane projekty decyzji o WZ. Zawiadomienia trafiły do 47 właścicieli działek, w dwóch sytuacjach z powodu nieobecności właścicieli działek w kraju zostały pod koniec roku ponownie wysłane zawiadomienia. W styczniu 2025 r. zostały wysłane decyzje o WZ i od tych decyzji był czas 14 dni od otrzymania decyzji na wniesienie odwołania. Nie zostały wniesione żadne odwołania od tej decyzji. W związku z tym 3 marca decyzja stała się prawomocna.
Chcielibyśmy podkreślić, że działania spółdzielni wynikają z konieczności dostosowania się do obowiązującego prawa. Gdyby nie przepisy, które od 1 stycznia 2025 roku nakładają obowiązek budowy płyt obornikowych i szczelnych zbiorników, temat ten nie pojawiłby się w dyskusji. Spółdzielnia modernizuje infrastrukturę, której istnienie – w nieformalnej formie – towarzyszyło działalności rolniczej w tej lokalizacji od lat. Gospodarowanie nawozami naturalnymi to część codzienności każdego rolnika. Od pokoleń stosowano je na lokalnych polach, a planowana inwestycja nie zmieni dotychczasowego przeznaczenia działki ani sposobu jej użytkowania. Zmieni natomiast sposób składowania nawozów – na bardziej uporządkowany, bezpieczny i zgodny z obowiązującym prawem. Ponadto Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna „Postęp” złożyła wniosek do Planu Ogólnego na przeznaczenie tego terenu pod zabudowę jednorodzinną do dwóch kondygnacji oraz usługową. Biorąc pod uwagę rozwój naszej gminy jest to perspektywa prawdopodobnie powyżej jednej dekady.
Na zakończenie pragniemy zaapelować o unikanie rozpowszechniania niesprawdzonych informacji. Podsycanie konfliktów i straszenie Mieszkańców jest niepotrzebne, zwłaszcza w obecnej sytuacji, gdy gmina zmaga się z różnymi ryzykami związanymi z sytuacją na świecie. Powoduje to osłabienie czujności i nie ma żadnego pozytywnego i konstruktywnego efektu dla naszej społeczności. Wszelkie pytania dotyczące procedur planistycznych i budowlanych można kierować do Urzędu Gminy Trzebownisko. Jesteśmy otwarci na dialog i gotowi do udzielenia szczegółowych odpowiedzi. Zapewniamy, że zarówno ta, jak i każda inna inwestycja na terenie Gminy Trzebownisko podlega wnikliwej analizie i ocenie zgodności z obowiązującym prawem. Jako władze samorządowe przywiązujemy dużą wagę do tego, by żadne działania – niezależnie od tego, czy podejmowane są przez osoby prywatne, rolników, firmy czy instytucje – nie naruszały interesów mieszkańców i nie wpływały negatywnie na jakość życia w naszej wspólnocie. Bezpieczeństwo, zdrowie oraz zachowanie ładu przestrzennego pozostają priorytetem. Dlatego wszystkie inwestycje są szczegółowo rozpatrywane zarówno pod kątem formalnym, jak i praktycznego oddziaływania na otoczenie. Staramy się równoważyć potrzeby rozwoju gospodarczego i rolniczego z interesem publicznym, dbając jednocześnie o transparentność działań i otwartość na głosy mieszkańców.
Zdjęcia: Geoportal powiatu rzeszowskiego