GMINA TRZEBOWISKO – SAMORZĄD SPRZYJAJĄCY EDUKACJI
GMINA TRZEBOWISKO – SAMORZĄD SPRZYJAJĄCY EDUKACJI
2020-03-06
Nasze wysiłki mające na celu stałe podnoszenie edukacji w gminie były już wielokrotnie doceniane i nagradzane przez gremia zajmujące się oceną tego rodzaju działań, zarówno na szczeblu regionalnym, jak i krajowym.
Tym niemniej jesteśmy niezmiernie usatysfakcjonowani uplasowaniem się na czołowych pozycjach w kraju w kilku ważnych kategoriach związanych z oświatą.
Działania na rzecz edukacji prowadzone przez Gminę Trzebownisko w 2019 r. zostały nagrodzone. Gmina Trzebownisko została laureatem rankingu „Miejsce Przyjazne Edukacji” pisma Wspólnota i Fundacji Naukowej Evidence Institute aż w trzech kategoriach:
Tym niemniej jesteśmy niezmiernie usatysfakcjonowani uplasowaniem się na czołowych pozycjach w kraju w kilku ważnych kategoriach związanych z oświatą.
Działania na rzecz edukacji prowadzone przez Gminę Trzebownisko w 2019 r. zostały nagrodzone. Gmina Trzebownisko została laureatem rankingu „Miejsce Przyjazne Edukacji” pisma Wspólnota i Fundacji Naukowej Evidence Institute aż w trzech kategoriach:
- Ranking gmin dla całego kraju - 8 miejsce
- Najlepsze gminy powyżej 20 tys. i poniżej 100 tys. mieszkańców - 3 miejsce.
- Najlepsze gminy powyżej 20 tys. i poniżej 100 tys. mieszkańców z wyższym bezrobociem i niższymi dochodami - 1 miejsce.
„Miejsca sprzyjające edukacji” to ranking, który wskazuje samorządy, w których edukacja jest na najwyższym poziomie i gdzie samorząd lokalny dokłada wszelkich starań, żeby uczniowie od najmłodszych lat mogli korzystać z kształcenia najwyższej jakości.
Jak twierdzą autorzy rankingu mądry samorząd może wspierać i rozwijać oświatę na swoim terenie, dbając o uczniów, ale też o swoją przyszłość. Od jakości edukacji szkolnej zależy bowiem jakie dalsze możliwości edukacyjne i na rynku pracy będą mieli młodzi mieszkańcy gmin, a także to jak będzie wyglądał rozwój gospodarczy i społeczny gminy w przyszłości.
Celem rankingu jest nie tylko wskazanie samorządów dbających o najwyższą jakość edukacji, ale też rozpoczęcie dyskusji nad tym, co przyczynia się do wysokiego poziomu nauczania. Jakie cechy mają miejsca, które zajmują czołówkę rankingu? Jakie rozwiązania stosują szkoły i w jaki sposób współpracują z samorządem? Wreszcie, w jaki sposób samorząd podchodzi do edukacji i buduje swoje relacje ze szkołami? Należy stwierdzić, że są to przede wszystkim jednostki, w których poprzez współpracę, wzajemne zrozumienie dla wyzwań, a wreszcie talent i zaangażowanie nauczycieli i dyrektorów udało się razem stworzyć uczniom najlepsze z możliwych warunków.
Pozycja w rankingu jest pochodną oceny każdego samorządu w trzech kategoriach:
- DOBRY START ocenia dostępność edukacji przedszkolnej oraz wyniki uczniów na egzaminach zewnętrznych kończących szkołę podstawową oraz gimnazjum. Czołowe miejsca zajmą tu gminy, w których prawie wszystkie dzieci mogą korzystać z przedszkoli, a wyniki egzaminów zewnętrznych są wyższe niż w samorządach działających
w podobnym kontekście społecznym i gospodarczym. - NIERÓWNOŚCI porównują samorządy pod względem tego jak zróżnicowane są wyniki egzaminów zewnętrznych. Najwyższe lokaty zajmują tu gminy, w których uczniowie mają zbliżone do siebie wyniki z egzaminu kończącego szkołę podstawową i gimnazjum. Inaczej mówiąc, są to gminy, gdzie między najlepszymi a najsłabszymi uczniami różnice są mniejsze niż gdzie indziej.
- POSTĘP odzwierciedla przyrost wiedzy i umiejętności uczniów między ukończeniem szkoły podstawowej a końcem nauki w gimnazjum. Jest to odpowiednik edukacyjnej wartości dodanej oszacowany dla gmin w oparciu o wyniki sprawdzianu szóstoklasistów oraz wyniki egzaminu gimnazjalnego. Wskaźnik ten pokazuje jakość nauczania nauczycieli gimnazjów, a wielu z nich naucza obecnie w szkołach podstawowych.
Samorządy, w których edukacja jest na najwyższym poziomie zostały uhonorowane podczas konferencji „Edukacja przyszłości” odbywającej się w dniach 3 i 4 marca 2020 r. w Lublinie.
Organizatorem konferencji było wydawnictwo Municipium s.a. wydawca pisma samorządu terytorialnego „Wspólnota”. Konferencja była okazją do dyskusji w gronie ekspertów, praktyków i samorządowców w jakim kierunku powinna iść edukacja i jak mierzyć się z wyzwaniami współczesnego świata. W debatach poruszane były kwestie bieżącej sytuacji w odniesieniu do finansowania oświaty, organizacji zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, szkolnictwa branżowego, relacji między uczniami, nauczycielami, rodzicami. Panele dyskusyjne poświęcone były również rozwojowi technologii i jej wykorzystaniu w procesie edukacyjnym po przez wzbogacanie tego procesu.
Ranking - pobierz
https://www.evidenceinstitute.pl/ranking-2020
Czytano: 1304 razy