homemapkontakt Czcionka: Zmniejsz czcionke Normalny rozmiar Powiększ czcionkę /  Kontrast Wersja kontrastowa Dla niesłyszących  /​  BIP  / fbtw /  jezykjezyk angielski

Linia Rzeszów-Łętownia. Gmina Trzebownisko ma swoją wizję jej przebiegu

Linia Rzeszów-Łętownia. Gmina Trzebownisko ma swoją wizję jej przebiegu
2022-02-11
W województwie podkarpackim trwają konsultacje dotyczące przebiegu linii kolejowej nr 58 Łętownia – Rzeszów, która ma być częścią tzw. szprychy nr 6 łączącej Podkarpacie i stolicę naszego regionu z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Na proponowane cztery warianty przebiegu trasy na swoim terenie nie zgadzają się władze gminy Trzebownisko. Chodzi głównie o sposób poprowadzenia nowej linii kolejowej przez teren sołectwa Jasionka. Gmina proponuje dwa własne warianty jej przebiegu omijające tereny zabudowane.
 
W środę (9 lutego) w trybie zdalnym odbyło się spotkanie informacyjne przedstawicieli wykonawcy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego nowej linii, firmy BBF sp. z o.o. z władzami gminy i radnymi gminy Trzebownisko. W trakcie spotkania wykonawca przedstawił 4 warianty przeprowadzenia linii kolejowej nr 58 Łętownia - Rzeszów przez tereny gminy Trzebownisko.
 
Można z nimi zapoznać się pod poniższymi linkami:
 
W1: https://arcg.is/0OSyu0
 
W2: https://arcg.is/D9mjO
 
W3: https://arcg.is/0yf8vX
 
W4: https://arcg.is/1W8iPv
 
Jak poinformował wójt gminy Trzebownisko Lesław Kuźniar, z przedstawionych propozycji przebiegu linii największe obawy budzi kwestia połączenia trasy kolejowej z Portem Lotniczym w Jasionce.
 
- Przedstawione warianty w żaden sposób nie spotkały się z aprobatą ze strony przedstawicieli samorządu Gminy Trzebownisko. Wprowadzenie łącznika do lotniska przez tereny zurbanizowane i mieszkalne w miejscowości Jasionka jest niedopuszczalne dla samorządu Gminy jak i jego mieszkańców. Takie rozwiązanie doprowadzi do podzielenia miejscowości na dwie części, uderza w życiowe interesy mieszkańców kilkudziesięciu zabudowań jednorodzinnych oraz zaprzecza istocie samostanowienia społeczeństwa lokalnego - zastrzegają władze gminy Trzebownisko.
 
Dlatego, jak informuje gmina, podczas wspomnianego spotkania zostały przedstawione wykonawcy alternatywne rozwiązania, które umożliwiają przeprowadzenie strategicznej inwestycji rządowej nie naruszając jednocześnie interesu społecznego i samorządowego mieszkańców gminy.
 
Poniżej można zapoznać się z 2 wariantami zaproponowanymi na spotkaniu wraz z opisem:
 
Wariant A



Wariant B
 
 
Jak dodają władze Trzebowniska, jednocześnie wykonawca oświadczył, iż w kwestii uwzględnienia wariantów proponowanych przez gminę Trzebownisko odniesie się na spotkaniu konsultacyjnym w dniu 21 lutego.
 
Aby wziąć udział w spotkaniu zdalnym, należy kliknąć link do spotkania na stronie:
 
https://www.cpk.pl/pl/dla-mieszkancow/studium-techniczno-ekonomiczno-srodowiskowego-dla-budowy-linii-kolejowej-nr-58-letownia-rzeszow
 
Samorządy łączą siły
 
Równocześnie, jak poinformował Urząd Gminy i Miasta w Sokołowie Małopolskim w związku z planowaną budową linii kolejowej nr 58 na odcinku Łętownia – Rzeszów został opracowany wspólny, bezkonfliktowy wariant przebiegu linii kolejowej przez burmistrza Gminy i Miasta Sokołów Małopolski Andrzeja Ożoga, burmistrza Miasta i Gminy Nowa Sarzyna Andrzeja Rychela i wójta Gminy Trzebownisko Lesława Kuźniara.
 
Pismo w tej sprawie wraz z załącznikami graficznymi uwzględniającymi wariant „samorządowy” zostało 4 lutego przekazane bezpośrednio premierowi Mateuszowi Morawieckiemu z prośbą o uwzględnienie w pracach projektowych i prowadzonych konsultacjach społecznych wypracowanego przez trzy samorządy gmin wariantu.
 

Fot. Urząd Gminy i Miasta w Sokołowie Małopolskim


Fot. Urząd Gminy i Miasta w Sokołowie Małopolskim


Fot. Urząd Gminy i Miasta w Sokołowie Małopolskim

 

Jak piszą samorządowcy w liście do premiera, przedstawiony przez nich wariant przebiegu linii prowadzi w dużej części przez tereny leśne i rolnicze, dzięki czemu uniknie się wyburzeń, a wykup terenu będzie znacznie tańszy.
 
Zdaniem włodarzy trzech gmin, proponowany przez nich przebieg trasy pozwoli na uniknięcie protestów i konfliktów społecznych, a jedno przecięcie z drogą ekspresową S19 i autostradą A4 sprawi, że nie będzie konieczności budowy kosztownych obiektów inżynieryjnych.
 
Jak twierdzą przedstawiciele samorządów, ich propozycja jest co najmniej 250-300 mln zł tańsza od wariantów proponowanych przez CPK. Ich wariant omija też zbiornik wód podziemnych, co w przeciwnym przypadku może oznaczać likwidacje niektórych ujęć wody i w konsekwencji konflikty lokalne.
 
Burmistrzowie i wójt przekonują, że kolizja ze zbiornikiem wód podziemnych w Górnie i Turzy oznacza, że nie będzie można uzyskać decyzji środowiskowej dla takiego przebiegu linii kolejowej jaki w swoich wariantach proponuje CPK.
 
- Wariant samorządowy w najbardziej optymalny sposób komunikuje lotnisko w Jasionce z Łętownią - podsumowują samorządowcy swój list do Mateusza Morawieckiego.
 
W nieco ponad 2 godz. do Warszawy
 
Przypomnijmy, że linia kolejowa z okolic Stalowej Woli do Rzeszowa (odcinek „szprychy” nr 6 Łętownia – Rzeszów) znalazła się na liście przedsięwzięć w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, które zostały dopisane do priorytetów inwestycyjnych UE na najbliższe lata. Dzięki nowej linii czas przejazdu koleją z Rzeszowa do Warszawy, który dziś wynosi 4 godziny ma docelowo skrócić się do 2 godzin i 15 minut.
 
Odcinek Łętownia - Rzeszów ma mieć długość 42 km. Składają się na niego planowane linie kolejowe: nr 58 od stacji Łętownia do Rzeszowa i nr 632 do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Kontrakt na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), dla tego odcinka został zawarty w czerwcu ub. r. z konsorcjum firm: BBF, Ingerop Polska i SAFEGE.
 
STEŚ jest opracowanie dla odcinka Łętownia-Rzeszów specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej rekomendowanego przebiegu. Na przygotowanie STEŚ wykonawca ma 13 miesięcy. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać łącznie 18 miesięcy, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.
 
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. CPK zakłada, że odcinek linii łączący Łętownię z Rzeszowem zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r.
 
Rafk
Artykuł pochodzi ze strony: http://czytajrzeszow.pl/?id=22439&idd=4&poz=ml0

 

Czytano: 3765 razy

GALERIA

Otwarcie nowej hali produkcyjnej Sylveco w Łące
Dodane: 2018-01-29
Kongres 590 w G2A Arena w Jasionce
Dodane: 2017-11-21
Aerospace & Defense Meetings za nami!
Dodane: 2017-05-12
X Forum Europa-Ukraina w G2A Arena
Dodane: 2017-01-30
EKOGALA
Dodane: 2016-12-13
[ZAMKNIJ] Nowe zasady dotyczące cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.