Kiedy doczekamy się ronda w Jasionce?
Kiedy doczekamy się ronda w Jasionce?
2015-10-19
Mimo sporych opóźnień i zmian koncepcji projektowych, modernizacja głównych arterii komunikacyjnych na terenie gminy jakby znów nabierała tempa. Widać wreszcie efekty wznowienia prac inwestycyjnych na autostradzie od Terliczki w stronę Jarosławia. To jedyny odcinek A4 jaki pozostał do pełnej realizacji A4 od Tarnowa po Korczową. Jak widać na zdjęciu poniżej, wykonanym z trasy drogi Łąka – Łukawiec, autostradowe jezdnie zostały już pokryte pierwszymi warstwami masy bitumicznej. Dobiegają też końca roboty przy wiadukcie nad autostradą, na trasie wspomnianej drogi powiatowej do Łukawca. Jest więc szansa, że w przyszłym roku główne roboty na całym gminnym odcinku autostrady dobiegną finału. Pozbędziemy się więc owego rozgardiaszu inwestycyjnego – m.in. tabunów ciężarówek obsługujących tę inwestycję.
Uciążliwości te przestaną, być może, doskwierać mieszkańcom Łąki i Łukawca. Niestety, (a może stety?), „przeniosą się” one znów w okolice Jasionki. Wszystko wskazuje bowiem na to, że tak długo oczekiwany projekt dalszej modernizacji drogi lotniskowej i budowy nowoczesnego skrzyżowania w Jasionce, na serio wejdzie do grafika budowlańców. To dziś niejako strategiczne zadanie drogowe na naszym terenie, którego celem jest zapewnienie sprawnego i bezpiecznego dojazdu do portu lotniczego i fabryk zlokalizowanych w obrębie przylotniskowej strefy PPN-T AEROPOLIS, a także dogodnego dojazdu mieszkańców do zlokalizowanych obok instytucji (BS, GS, sklepy). Tak można wnioskować po informacjach, jakie otrzymałem od rzecznika Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Ewy Sudoł – Sikory. Tak zwany II etap projektu „Rozbudowa drogi wojewódzkiej 869” ma już za sobą fazę finalizowania dokumentacji projektowej. Właśnie formalizuje się decyzje o zmianie pierwotnej wersji skrzyżowania w Jasionce w ciągu tzw. drogi lubelskiej (niegdyś trasy o statusie drogi krajowej DK19, potem przez 3 lata drogi gminnej, a od dwóch tygodni prawomocnie – drogi wojewódzkiej). Jak wynika z informacji pani rzecznik, zrezygnowano z koncepcji wznoszenia nad rondem obok Banku Spółdzielczego, bezkolizyjnego wiaduktu prowadzącego do lotniska. Ma wystarczyć solidne rondo. Będzie miało trzy wloty, dwa pasma, jezdnię o szerokości 6 m, powstanie ok. 60 metrów od obecnej krzyżówki do lotniska, na terenie należącym dziś do Aeroklubu, ale bez konieczności znoszenia hangaru. Zakres robót zakłada, że ten fragmencik drogi lubelskiej otrzyma dwie dwupasmowe jezdnie, podobnie jak w przyszłości przylotniskowa DW869 na całej długości 5 km, aż do Rudnej Małej. To rozwiązanie, mimo wszystko, budzi spore obawy władz gminy i mieszkańców Jasionki. Albowiem, ich zdaniem, ta nowa „oszczędnościowa wersja” skrzyżowania w Jasionce grozi paraliżem komunikacyjnym i takimi samymi korkami jakie obserwujemy dziś w godzinach szczytu. Warto, aby kierownictwo PZDW raz jeszcze rozważyło tę kwestię, i odpowiedzialnie przeanalizowało wszelkie „za i przeciw”.
Pytana o terminy, pani rzecznik odpowiada lakonicznie: - Realizacja całego projektu przewidziana jest w aktualnej perspektywie unijnej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014 – 2020… Wszystko wskazuje jednak na to, że najpierw realizowany będzie wspomniany etap II (skrzyżowanie w Jasionce), równolegle lub nieco później etap I polegający na budowie łącznika węzła autostradowego w Jasionce z tzw. drogą lubelską (dawną DK19). Połączenie to, o długości 1,7 km, wytyczone z południowej strony Jasionki polami Spółdzielni Produkcyjnej, wleci na drogę lubelską poprzez kolejne planowane tutaj rondo. Już trwają prace dokumentacyjne nad tym zadaniem. Ostatecznym sfinalizowaniem całości przedsięwzięcia „Rozbudowa drogi wojewódzkiej 869” ma być wybudowanie na tej arterii na całej jej długości drugiej jezdni wraz z potrzebnymi skrzyżowaniami i zjazdami do obsługi portu i strefy ekonomicznej (tzw. III etap). Miejmy nadzieję, że okaże sie to realne do końca obecnej dekady. Tymczasem, dobiega końca realizacja pierwszego zadania całego projektu, znanego pod hasłem etap IV. Kierowcy korzystający z DK 9 (droga warszawska) przejeżdżają w Rudnej Małej nowym wiaduktem nad drogą lotniskową DW 869. Za moment czynne będzie usadowione pod wiaduktem nowe rondo. Poniżej publikujemy zdjęcia wykonane tam w ostatnich dniach. Jak poformowała nas rzeczniczka PZDW, zamknięty z powodu tej inwestycja odcinek drogi lotniskowej w obrębie Rudnej będzie dostępny już za kilka dni.
Piszę o tych wszystkich przedsięwzięciach z nadzieją, że ich inwestor - Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich rozwiązując zasadniczo problem dojazdu ze wszystkich kierunków do strefy lotniska i Parku AEROPOLIS, weźmie też pod uwagę potrzebę gruntownej modernizacji cytowanej wielokrotnie drogi lubelskiej, zwłaszcza na odcinku granica Rzeszowa – Jasionka. Zasadnym wydaje się m.in. propozycja dobudowania drugiej jezdni oraz wytyczenia całej nowoczesnej infrastruktury drogowej (chodniki, ścieżki rowerowe). Teraz, jako formalnie droga wojewódzka, trasa pozostaje pod kuratelą PZDW i marszałka województwa. Rychłe podjęcie i tego zadania byłoby logicznym posunięciem na rzecz kompleksowej przebudowy połączeń komunikacyjnych w obrębie lotniska oraz podrzeszowskich stref ekonomicznych.
Uciążliwości te przestaną, być może, doskwierać mieszkańcom Łąki i Łukawca. Niestety, (a może stety?), „przeniosą się” one znów w okolice Jasionki. Wszystko wskazuje bowiem na to, że tak długo oczekiwany projekt dalszej modernizacji drogi lotniskowej i budowy nowoczesnego skrzyżowania w Jasionce, na serio wejdzie do grafika budowlańców. To dziś niejako strategiczne zadanie drogowe na naszym terenie, którego celem jest zapewnienie sprawnego i bezpiecznego dojazdu do portu lotniczego i fabryk zlokalizowanych w obrębie przylotniskowej strefy PPN-T AEROPOLIS, a także dogodnego dojazdu mieszkańców do zlokalizowanych obok instytucji (BS, GS, sklepy). Tak można wnioskować po informacjach, jakie otrzymałem od rzecznika Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Ewy Sudoł – Sikory. Tak zwany II etap projektu „Rozbudowa drogi wojewódzkiej 869” ma już za sobą fazę finalizowania dokumentacji projektowej. Właśnie formalizuje się decyzje o zmianie pierwotnej wersji skrzyżowania w Jasionce w ciągu tzw. drogi lubelskiej (niegdyś trasy o statusie drogi krajowej DK19, potem przez 3 lata drogi gminnej, a od dwóch tygodni prawomocnie – drogi wojewódzkiej). Jak wynika z informacji pani rzecznik, zrezygnowano z koncepcji wznoszenia nad rondem obok Banku Spółdzielczego, bezkolizyjnego wiaduktu prowadzącego do lotniska. Ma wystarczyć solidne rondo. Będzie miało trzy wloty, dwa pasma, jezdnię o szerokości 6 m, powstanie ok. 60 metrów od obecnej krzyżówki do lotniska, na terenie należącym dziś do Aeroklubu, ale bez konieczności znoszenia hangaru. Zakres robót zakłada, że ten fragmencik drogi lubelskiej otrzyma dwie dwupasmowe jezdnie, podobnie jak w przyszłości przylotniskowa DW869 na całej długości 5 km, aż do Rudnej Małej. To rozwiązanie, mimo wszystko, budzi spore obawy władz gminy i mieszkańców Jasionki. Albowiem, ich zdaniem, ta nowa „oszczędnościowa wersja” skrzyżowania w Jasionce grozi paraliżem komunikacyjnym i takimi samymi korkami jakie obserwujemy dziś w godzinach szczytu. Warto, aby kierownictwo PZDW raz jeszcze rozważyło tę kwestię, i odpowiedzialnie przeanalizowało wszelkie „za i przeciw”.
Pytana o terminy, pani rzecznik odpowiada lakonicznie: - Realizacja całego projektu przewidziana jest w aktualnej perspektywie unijnej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014 – 2020… Wszystko wskazuje jednak na to, że najpierw realizowany będzie wspomniany etap II (skrzyżowanie w Jasionce), równolegle lub nieco później etap I polegający na budowie łącznika węzła autostradowego w Jasionce z tzw. drogą lubelską (dawną DK19). Połączenie to, o długości 1,7 km, wytyczone z południowej strony Jasionki polami Spółdzielni Produkcyjnej, wleci na drogę lubelską poprzez kolejne planowane tutaj rondo. Już trwają prace dokumentacyjne nad tym zadaniem. Ostatecznym sfinalizowaniem całości przedsięwzięcia „Rozbudowa drogi wojewódzkiej 869” ma być wybudowanie na tej arterii na całej jej długości drugiej jezdni wraz z potrzebnymi skrzyżowaniami i zjazdami do obsługi portu i strefy ekonomicznej (tzw. III etap). Miejmy nadzieję, że okaże sie to realne do końca obecnej dekady. Tymczasem, dobiega końca realizacja pierwszego zadania całego projektu, znanego pod hasłem etap IV. Kierowcy korzystający z DK 9 (droga warszawska) przejeżdżają w Rudnej Małej nowym wiaduktem nad drogą lotniskową DW 869. Za moment czynne będzie usadowione pod wiaduktem nowe rondo. Poniżej publikujemy zdjęcia wykonane tam w ostatnich dniach. Jak poformowała nas rzeczniczka PZDW, zamknięty z powodu tej inwestycja odcinek drogi lotniskowej w obrębie Rudnej będzie dostępny już za kilka dni.
Piszę o tych wszystkich przedsięwzięciach z nadzieją, że ich inwestor - Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich rozwiązując zasadniczo problem dojazdu ze wszystkich kierunków do strefy lotniska i Parku AEROPOLIS, weźmie też pod uwagę potrzebę gruntownej modernizacji cytowanej wielokrotnie drogi lubelskiej, zwłaszcza na odcinku granica Rzeszowa – Jasionka. Zasadnym wydaje się m.in. propozycja dobudowania drugiej jezdni oraz wytyczenia całej nowoczesnej infrastruktury drogowej (chodniki, ścieżki rowerowe). Teraz, jako formalnie droga wojewódzka, trasa pozostaje pod kuratelą PZDW i marszałka województwa. Rychłe podjęcie i tego zadania byłoby logicznym posunięciem na rzecz kompleksowej przebudowy połączeń komunikacyjnych w obrębie lotniska oraz podrzeszowskich stref ekonomicznych.
Materiał przygotował Ryszard Bereś
Czytano: 1404 razy