Stawiamy na cyfrowy rozwój!
Stawiamy na cyfrowy rozwój!
2017-11-16
Gmina Trzebownisko wspólnie z partnerami tj. Gminą Tyczyn i Gminą Tryńcza podpisała w dniu 24 lutego 2017 r. umowę o dofinansowanie projektu pn. „Wzrost efektywności i dostępności e-usług na terenie Gmin Trzebownisko, Tyczyn i Tryńcza”. Projekt otrzymał 1 535 798,89 PLN dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020.
Wdrożenie i realizacja projektu pn. „Wzrost efektywności i dostępności e-usług na terenie Gmin Trzebownisko” zapewni szerszy dostęp do usług publicznych dla wszystkich , a tym samym zapewni szybszy rozwoju całej gminy. Wykonawcą projektu jest Podkarpacka spółka, firma ZETO-RZESZÓW.
E-ADMINISTRACJA - dostęp do internetu jako narzędzie do kontaktowania się z urzędnikami.
Nowa strona www
Wymogi dzisiejszych czasów i stale rozwijająca się technologia wpływająca na poprawę standardu naszego codziennego życia wymusiły zmianę wyglądu i funkcjonalności gminnej strony www. Niektórzy twierdzą, że jest to pierwsze źródło informacji w gminie. Dlatego gmina musiała dostosować się do nowych przepisów prawnych, jak i obowiązujących standardów bycia obecnym w internecie. Dzięki projektowi strona gminy jest bardziej przyjazna dla osób niepełnosprawnych i starszych. Po wejściu na stronę (https://www.trzebownisko.pl/) możemy zauważyć na samej górze strony zestaw narzędzi (prawy górny róg z zakładkami), które pozwolą dostosować stronę do indywidualnych potrzeb mieszkańca z problemami wzroku czy słuchu. Strona została tak przebudowana, aby łatwiej i szybciej dotrzeć do informacji najważniejszych z punktu widzenia mieszkańca gminy, jak również przedsiębiorcy i potencjalnego inwestora.
Aplikacja mobilna
Aplikacja została tak przygotowana, aby była istotną i potrzebną formą dwustronnej komunikacji online. Szczególnie chodzi o młodsze pokolenie, które w naszej gminie jest mocno „ucyfrowione”. Można powiedzieć, że są osobami, które nie rozstają się ze swoim smartfonem i często wykorzystują aplikacje mobilne do śledzenia informacji, załatwiania spraw czy dokonywania płatności. Jedną z ważniejszych funkcji aplikacji jest możliwość wysyłania informacji i komunikatów do jej użytkowników. Co może stanowić istotną pomoc przy informowaniu mieszkańców o zbliżających się np.: anomaliach pogodowych, czy wydarzeniach. Drugą istotną z naszego punku widzenia cechą aplikacji jest jej „generowanie zaangażowania”. Chodzi tu o element informowania przez mieszkańców naszej gminy o różnego rodzaju incydentach i nieprawidłowościach, które zostały zauważone. Mamy tutaj na myśli incydenty typu duża dziura na jezdni będąca bezpośrednim zagrożeniem dla poruszający się nią pojazdów czy zlokalizowanie nielegalnego wysypiska śmieci na ternie gminy. Dzięki aplikacji zostanie przyśpieszony proces informowania odpowiednich służb i zmniejszenie czasu reakcji na usunięcie tych incydentów. Aplikacja Mobilny Urząd to propozycja również dla przyjezdnych, którzy chcieliby mieć dostęp do zawsze aktualnych informacji na temat gminy, turystyki, usług oraz wydarzeń kulturalnych odbywających się na jej terenie. Aplikacja zostanie udostępniona do pobrania na stronie gminy i w popularnych sklepach online App Store i Google Play.
E-usługi
Obecne obowiązki prawne oraz rosnące wymagania jakości obsługi petenta (mieszkańca, przedsiębiorcy, inwestora) w urzędzie gminy zaowocowały potrzebą wdrożenia rozwiązań elektronicznych. Wdrożenie e-usług jest również etapem budowy „Smart Gminy”, gdzie podejmuje się inwestycje w kapitał ludzki i społeczny oraz infrastrukturę komunikacyjną niezbędną przy wprowadzaniu zrównoważonego rozwoju gospodarczego i wysokiej jakości życia. Ogólna koncepcja zakłada większą rolę mieszkańca, który włącza się w proces współtworzenia i współodpowiedzialności za rozwój miejsca, w który żyje.
Dzięki e-usługom mieszkańcy i przedsiębiorcy będą mogli załatwić urzędowe sprawy drogą internetową, niezależnie od pory dnia i miejsca pobytu. Elektroniczny dostęp umożliwi mieszkańcom realizację ich spraw w sposób niewymagający fizycznej obecności w urzędzie.
Gmina Trzebownisko w projekcie dostępności e-usług postawiła na budowę systemu opartego na modułach takich jak: Płatności Elektroniczne, Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta, Budżet Obywatelski, Zarządzanie Kryzysowe, eAnkiety, eAnalizy, eRada, Promocja i Powiadomienia, Dziennik Elektroniczny, Multibiblioteka, System Naboru do Szkół i Przedszkoli, eLearning.
Sprawy związane z meldunkami, dowodami osobistymi, podatkami i opłatami lokalnymi, od teraz będą się mogły również odbywać drogą elektroniczną. Zarządzanie kryzysowe pozwoli pracownikom gminy przekazać informacje o zagrożeniach dla mieszkańców różnymi kanałami komunikacyjnymi (np.: SMS-em, e-mailem, poprzez aplikację lub stronę www).Niewątpliwie ważną kwestią dla władz gminy jest edukacja. Dlatego system również został wyposażony w moduły e-dziennika, który od 1 września br. pozwala na elektroniczny dostęp rodzica do wyników nauczania swojego dziecka i informacji udostępnianych przez szkołę. Wsparcie procesu nauczania poza placówką oświatową będzie realizowane za pomocą eLearningu, który wpłynie na uzupełnienie i rozszerzanie wiedzy podstawowej zdobytej podczas realizacji lekcji (kursów) w systemie stacjonarnym.
Zapraszamy do skorzystania z efektów cyfrowej rewolucji.
Czytano: 2491 razy