MKS w gminie Trzebownisko
MKS w gminie Trzebownisko
2013-02-22
Szanowni Mieszkańcy, w ostatnim artykule wyjaśniałem kwestie dotyczące statusu drogi nr 19, która przebiega przez naszą gminę. Kolejny trudny temat, który wywołuje u mieszkańców gminy wiele emocji, to Międzygminna Komunikacja Samochodowa, która aktualnie jest przewoźnikiem obsługującym transport pasażerski m.in. w gminie Trzebownisko. Chciałbym w miarę obiektywnie wyjaśnić Państwu obecną sytuację w tym zakresie, bowiem fakty podawane często w lokalnych mediach i rozpowszechniane przez nieprzychylne nam osoby, mają niewiele wspólnego z prawdą.
Na wstępie warto wyjaśnić dlaczego powstała Międzygminna Komunikacja Samochodowa. Przed rokiem 2010 MPK Rzeszów, które obsługiwało komunikację na terenie gminy, sukcesywnie bez jakichkolwiek zapowiedzi i konsultacji z Wójtem Gminy podwyższało ceny za swoje usługi. Po przeprowadzeniu szczegółowej analizy kosztów, przesłaliśmy do MPK pismo zawierające nasze wątpliwości w tej sprawie, a mianowicie:
1. Wysoki nieuzasadniony wzrost kosztów.
2. Całkowite lekceważenie naszych monitów w sprawie przedstawienia kalkulacji kosztów przewozów.
3. Coraz gorsza jakość usług, kompletnie nieadekwatna do zaproponowanych kwot.
4. Stawki za wozokilometry ustalane wbrew regułom rynkowym przez władze miasta Rzeszowa, które w ten sposób starały się poprawić trudną sytuację finansową MPK, do którego dopłacają rocznie ponad 30 mln złotych.
5. Brak przewidywalności wysokości kosztów na lata następne.
Omawiane pismo nie spowodowało żadnego odzewu ze strony dyrekcji MPK ani władz miasta.
Powyższa sytuacja, w której znalazły się także inne gminy ościenne miasta, spowodowała iż zdecydowano się dzięki przychylności Skarbu Państwa przejąć spółkę PKS Rzeszów i utworzyć samodzielną komunikację. Nie chciano dopuścić do sytuacji w której gminy dopłacają do MPK, które od wielu lat jest źle zarządzane i przynosi regularne straty finansowe.
Jak każda nowa jednostka na początku swojej działalności, MKS napotykała na trudności związane z niedostateczną ilością taboru czy też problemami związanymi z ustaleniem odpowiednich rozkładów jazdy. Aby poprawić sytuację dokupiono nowe autobusy oraz dostosowano w miarę możliwości rozkłady jazdy do potrzeb mieszkańców.
Jednak po pewnym czasie pojawiły się kolejne problemy zainicjowane przez władze miasta Rzeszowa. Otóż władze miasta widząc, że gminy zaczęły radzić sobie z komunikacją pasażerską, rozpoczęły wycofywanie i nie przedłużanie pozwoleń na użytkowanie przystanków na terenie miasta. Decyzje te uniemożliwiają nam skutecznie zmianę rozkładu jazdy autobusów MKS, czy też uruchomienie nowych linii.
Łatwo się domyślić, że działania te prowadzone są w celu spowodowania aby jedynym monopolistą na terenie miasta i ościennych gmin było Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Rzeszowie.
Mając na względzie zapewnienie mieszkańcom gmin sprawnie działającej, a jednocześnie ekonomicznej komunikacji pasażerskiej, burmistrzowie i wójtowie postawieni niejako „pod ścianą” przez MPK, zmuszeni byli do zawiązania własnej jednostki transportowej.
Należy zaznaczyć, że obecne koszty działalności MKS-u są o wiele niższe niż MPK, bowiem wozokilometr w MKS kosztuje 2,5 zł natomiast w MPK 6,6 zł. Z tego co nam wiadomo, obecna dyrekcja MPK twierdzi, iż stawka ta powinna wynosić 7 zł. Na podstawie tego przykładu można wywnioskować, iż MPK jest ponad dwukrotnie droższe od MKS-u, a być może w kolejnych miesiącach usługi MPK będą jeszcze droższe. Okazało się bowiem, iż nowe autobusy (Mercedesy) zakupione przez MPK Rzeszów spalają o 10 l/100 km więcej niż stare wysłużone Jelcze, które spalają 30 l/100 km. Niewiele osób zdaje sobie sprawę że ilość kursów wykonywanych obecnie przez MKS jest wyższa niż przed powstaniem tej spółki.
Należy również wyjaśnić, że Informacje prasowe jakoby MPK zaproponowało nam współpracę na dogodnych warunkach są nieprawdziwe.
Szanowni mieszkańcy, zdajemy sobie sprawę z niedoskonałości MKS-u, ale prosimy o wyrozumiałość ponieważ staramy się w miarę naszych możliwości stale podnosić jakość usług oferowanych przez tę młodą jeszcze jednostkę.
Na koniec warto dodać, iż Rzeszów jest naszym sąsiadem, stolicą regionu, z czego wszyscy zdajemy sobie doskonale sprawę. Jednakże władze Miasta muszą zrozumieć, że nie istnieje ono samo dla siebie, chcąc się rozwijać nie może wykorzystywać swojej pozycji do utrudniania życia innym.
Bardzo trudno nam zrozumieć niespotykany nigdzie w kraju sposób traktowania i brak chęci jakiejkolwiek współpracy władz miasta z gminami ościennymi. Współpraca taka jest przecież istotą dzisiejszej demokratycznej samorządności. Domagamy się więc tylko równego partnerskiego traktowania, postępowania fair, oraz akceptacji przez władze Miasta swoich mniejszych partnerów samorządowych.
Lesław Kuźniar
Z-ca Wójta Gminy Trzebownisko
Czytano: 2321 razy