Kompleksowe badania ruchu rozpoczęły się w Rzeszowie i gminach ROF
Kompleksowe badania ruchu rozpoczęły się w Rzeszowie i gminach ROF
2022-11-08
W Rzeszowie i sąsiednich gminach zrzeszonych w Stowarzyszeniu ROF rozpoczęły się kompleksowe badania ruchu. Prowadzi je zespół naukowy Politechniki Rzeszowskiej. To pokłosie podpisanej we wrześniu z uczelnią przez miasto Rzeszów wraz ze Stowarzyszeniem Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego umowy na opracowanie modelu rozwoju mobilności miejskiej. Dokument może posłużyć miastu do starania się o duże środki z UE na inwestycje transportowe, takie jak np. budowa linii tramwajowej.
Cel: zoptymalizowanie siatki połączeń autobusowych
Celem badań jest też dostosowanie układu i oferty komunikacyjnej do potrzeb mieszkańców. Tegoroczne badania są wykonywane dla wszystkich gmin Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego. To Boguchwała, Błażowa, Chmielnik, Czarna, Czudec, Głogów Młp., Hyżne, Krasne, Lubenia, Łańcut gmina wiejska, Łańcut miasto, Rzeszów, Świlcza, Trzebownisko i Tyczyn.
- Badania wykonujemy po to, aby dokonać kolejnych ulepszeń w komunikacji publicznej obsługującej cały ten obszar. Potrzebujemy nowych danych, a także i opinii mieszkańców, pasażerów, aby ustalić optymalną siatkę połączeń autobusowych. Chcemy, aby linie komunikacji zbiorowej różnych przewoźników tworzyły spójną ofertę dla pasażerów – mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
- Badania to część opracowania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla całego Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego. Prowadzimy je także po to, aby spełnić warunki niezbędne dla pozyskania kolejnych pieniędzy z Unii Europejskiej, które chcemy spożytkować na dalszy rozwój transportu publicznego. Badania są bardzo istotne i liczymy na ich wsparcie zarówno przez mieszkańców, jak i organizatorów transportu oraz przewoźników - precyzuje dr inż. Paweł Potyrański, dyrektor Wydziału Pozyskiwania Funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa, koordynujący realizację umowy.
Największe badania rowerowe w historii miasta
Zespół badawczy będzie chciał ponadto dokonać przeglądu oczekiwań pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg. Po to, aby na bazie ich odpowiedzi poprawić między innymi poziom bezpieczeństwa w miejscach użytkowanych i współdzielonych przez te grupy użytkowników.
Badania prowadzone przez zespół Politechniki Rzeszowskiej rozpoczęły się jeszcze w październiku.
- Wykonaliśmy pomiar ruchu rowerowego, pieszego i ruchu hulajnóg. W poprzednich latach badania rowerowe co prawda trzykrotnie wykonywało już w mieście Stowarzyszenie Rowery Rzeszów, ale były to analizy na mniejszą skalę. Nasze badanie w tym zakresie było największym w historii miasta – mówi dr inż. Mateusz Szarata z Katedry Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej.
Zbadają ruch pojazdów i potoki pasażerskie
Kompleksowe badania ruchu zostały zaplanowane na drugą połowę listopada. W zależności od pogody, będą prowadzone w trzecim, lub czwartym tygodniu miesiąca.
- Obejmą pełny zakres pomiaru natężenia ruchu pojazdów, potoków pasażerskich w transporcie autobusowym i kolejowym. Będą prowadzone w okresie szczytu porannego i popołudniowego, czyli wtedy, gdy układ transportowy jest najbardziej obciążony. Obserwatorzy biorący udział w badaniu będą posiadać specjalne kamizelki/opaski, dzięki którym mieszkańcy będą mogli łatwo ich rozpoznać – dodaje Mateusz Szarata.
Będą ankiety w domach i przez telefon
Istotną częścią przedsięwzięcia będą badania ankietowe, których celem będzie poznanie zachowań komunikacyjnych mieszkańców oraz uzyskanie odpowiedzi dotyczących preferencji transportowych. Jak przekonują naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej, jest to jeden z kluczowych elementów całego przedsięwzięcia.
- Będzie nam zależeć na tym, aby poznać opinie, oczekiwania i zdanie mieszkańców oraz ich nawyki dotyczące podróżowania. Badania ankietowe będą prowadzone w domu respondenta oraz telefonicznie. Ankieterzy będą dysponowali legitymacją/upoważnieniem, na którym znajdzie się numer telefonu, który pozwoli zweryfikować ankietera – mówi dr inż. Szarata.
Cel: zoptymalizowanie siatki połączeń autobusowych
Celem badań jest też dostosowanie układu i oferty komunikacyjnej do potrzeb mieszkańców. Tegoroczne badania są wykonywane dla wszystkich gmin Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego. To Boguchwała, Błażowa, Chmielnik, Czarna, Czudec, Głogów Młp., Hyżne, Krasne, Lubenia, Łańcut gmina wiejska, Łańcut miasto, Rzeszów, Świlcza, Trzebownisko i Tyczyn.
- Badania wykonujemy po to, aby dokonać kolejnych ulepszeń w komunikacji publicznej obsługującej cały ten obszar. Potrzebujemy nowych danych, a także i opinii mieszkańców, pasażerów, aby ustalić optymalną siatkę połączeń autobusowych. Chcemy, aby linie komunikacji zbiorowej różnych przewoźników tworzyły spójną ofertę dla pasażerów – mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
- Badania to część opracowania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla całego Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego. Prowadzimy je także po to, aby spełnić warunki niezbędne dla pozyskania kolejnych pieniędzy z Unii Europejskiej, które chcemy spożytkować na dalszy rozwój transportu publicznego. Badania są bardzo istotne i liczymy na ich wsparcie zarówno przez mieszkańców, jak i organizatorów transportu oraz przewoźników - precyzuje dr inż. Paweł Potyrański, dyrektor Wydziału Pozyskiwania Funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa, koordynujący realizację umowy.
Największe badania rowerowe w historii miasta
Zespół badawczy będzie chciał ponadto dokonać przeglądu oczekiwań pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg. Po to, aby na bazie ich odpowiedzi poprawić między innymi poziom bezpieczeństwa w miejscach użytkowanych i współdzielonych przez te grupy użytkowników.
Badania prowadzone przez zespół Politechniki Rzeszowskiej rozpoczęły się jeszcze w październiku.
- Wykonaliśmy pomiar ruchu rowerowego, pieszego i ruchu hulajnóg. W poprzednich latach badania rowerowe co prawda trzykrotnie wykonywało już w mieście Stowarzyszenie Rowery Rzeszów, ale były to analizy na mniejszą skalę. Nasze badanie w tym zakresie było największym w historii miasta – mówi dr inż. Mateusz Szarata z Katedry Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej.
Zbadają ruch pojazdów i potoki pasażerskie
Kompleksowe badania ruchu zostały zaplanowane na drugą połowę listopada. W zależności od pogody, będą prowadzone w trzecim, lub czwartym tygodniu miesiąca.
- Obejmą pełny zakres pomiaru natężenia ruchu pojazdów, potoków pasażerskich w transporcie autobusowym i kolejowym. Będą prowadzone w okresie szczytu porannego i popołudniowego, czyli wtedy, gdy układ transportowy jest najbardziej obciążony. Obserwatorzy biorący udział w badaniu będą posiadać specjalne kamizelki/opaski, dzięki którym mieszkańcy będą mogli łatwo ich rozpoznać – dodaje Mateusz Szarata.
Będą ankiety w domach i przez telefon
Istotną częścią przedsięwzięcia będą badania ankietowe, których celem będzie poznanie zachowań komunikacyjnych mieszkańców oraz uzyskanie odpowiedzi dotyczących preferencji transportowych. Jak przekonują naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej, jest to jeden z kluczowych elementów całego przedsięwzięcia.
- Będzie nam zależeć na tym, aby poznać opinie, oczekiwania i zdanie mieszkańców oraz ich nawyki dotyczące podróżowania. Badania ankietowe będą prowadzone w domu respondenta oraz telefonicznie. Ankieterzy będą dysponowali legitymacją/upoważnieniem, na którym znajdzie się numer telefonu, który pozwoli zweryfikować ankietera – mówi dr inż. Szarata.
Fot.Viperis
Zebrane dane będą miastu i partnerom z ROF przydatne do realizacji wielu celów. To m.in. budowa i aktualizacja transportowego, symulacyjnego modelu ruchu obejmującego teren całego ROF. Wyniki pozwolą ocenić również podział zadań przewozowych, pokażą na przykład, ile procent podróży odbywa się transportem indywidualnym a ile publicznym.
Ankieterów biorących udział w badaniach będzie można zweryfikować dzwoniąc do Urzędu Statystycznego w Rzeszowie pod numer 17 853 52 10 w. 106 (w godz. 7.00-15.30). Co ważne, każdy z nich będzie posiadał stosowny unikatowy identyfikator.
Opracowanie modelu rozwoju mobilności miejskiej przez Politechnikę Rzeszowską ma kosztować 1,8 mln zł z opcją wykonania dodatkowych badań za kolejne 200 tys. zł. Miasto wyłoży 1,5 mln zł, pozostałą kwotę pokryje ROF.
Artykuł pochodzi ze strony: http://czytajrzeszow.pl/?idd=10&id=28106&poz=mr1&show=-1&pagebl1=1
Czytano: 1173 razy