Marcowa działalność Koła Naukowego - Wybuchowi Naukowcy
Marcowa działalność Koła Naukowego - Wybuchowi Naukowcy
2024-03-25
Podczas marcowych zajęć uczniowie należący do Koła Naukowego – Wybuchowi Naukowcy realizowali tematy "Jak działają elektrownie jądrowe?" oraz „Jak w przyszłości będziemy pozyskiwać energię?”
Podczas pierwszych zajęć uczniowie zdefiniowali pojęcie atomu, omówili jego budowę oraz poznali kilka ciekawostek z nim związanych. Następnie obejrzeli animację dotyczącą przebiegu reakcji atomowej oraz wykonali doświadczenie z kulkami plasteliny, aby lepiej zrozumieć przebieg reakcji rozszczepienia jądra uranu - 235. W wyniku reakcji łańcuchowej wydziela się duża ilości energii, która umożliwia podgrzanie wody do stanu pary wodnej. Para z kolei napędza turbinę w generatorze prądu. W taki sposób w elektrowni jądrowej wytwarzana jest energia elektryczna. Ponadto uczniowie zaprojektowali oraz wykonali model elektrowni jądrowej z prostych przedmiotów dostępnych dla każdego, a także zastanawiali się nad pozytywnymi i negatywnymi aspektami budowy elektrowni atomowych w Polsce, szukając merytorycznych argumentów w Internecie.
Celem drugiego tematu było zainspirowanie uczniów do zdobywania wiedzy na temat paliw przyszłości oraz poszukiwanie alternatywnych źródeł energii. Zajęcia rozpoczęły się od zaprojektowania przez uczniów autorskich projektów pojazdów przyszłości, zwracając przy tym uwagę na rodzaj paliwa, jakim będą napędzane. Młodzi naukowcy dowiedzieli się także, czym jest paliwo wodorowe dokonując korekty notatek Jana Kowalskiego, który rozważał zmianę samochodu elektrycznego na auto o napędzie wodorowym. Wybuchowi Naukowcy zbudowali także samochodziki o napędzie balonowym, które następnie testowali podczas 1,5m wyścigu, modyfikując przy tym trasę jak i konstrukcję auta. Na zakończenie uczniowie wcielili się w inżynierów, którzy planują wielką rewolucję energetyczną Energolandii, czyli kraju który chce ograniczyć wykorzystanie paliw kopalnych i zwiększyć bezpieczeństw energetyczne przez wykorzystanie różnych źródeł energii. Zadanie polegało na zaproponowaniu najbardziej efektywnej technologii energetycznej do wybranej lokalizacji.
Podczas pierwszych zajęć uczniowie zdefiniowali pojęcie atomu, omówili jego budowę oraz poznali kilka ciekawostek z nim związanych. Następnie obejrzeli animację dotyczącą przebiegu reakcji atomowej oraz wykonali doświadczenie z kulkami plasteliny, aby lepiej zrozumieć przebieg reakcji rozszczepienia jądra uranu - 235. W wyniku reakcji łańcuchowej wydziela się duża ilości energii, która umożliwia podgrzanie wody do stanu pary wodnej. Para z kolei napędza turbinę w generatorze prądu. W taki sposób w elektrowni jądrowej wytwarzana jest energia elektryczna. Ponadto uczniowie zaprojektowali oraz wykonali model elektrowni jądrowej z prostych przedmiotów dostępnych dla każdego, a także zastanawiali się nad pozytywnymi i negatywnymi aspektami budowy elektrowni atomowych w Polsce, szukając merytorycznych argumentów w Internecie.
Celem drugiego tematu było zainspirowanie uczniów do zdobywania wiedzy na temat paliw przyszłości oraz poszukiwanie alternatywnych źródeł energii. Zajęcia rozpoczęły się od zaprojektowania przez uczniów autorskich projektów pojazdów przyszłości, zwracając przy tym uwagę na rodzaj paliwa, jakim będą napędzane. Młodzi naukowcy dowiedzieli się także, czym jest paliwo wodorowe dokonując korekty notatek Jana Kowalskiego, który rozważał zmianę samochodu elektrycznego na auto o napędzie wodorowym. Wybuchowi Naukowcy zbudowali także samochodziki o napędzie balonowym, które następnie testowali podczas 1,5m wyścigu, modyfikując przy tym trasę jak i konstrukcję auta. Na zakończenie uczniowie wcielili się w inżynierów, którzy planują wielką rewolucję energetyczną Energolandii, czyli kraju który chce ograniczyć wykorzystanie paliw kopalnych i zwiększyć bezpieczeństw energetyczne przez wykorzystanie różnych źródeł energii. Zadanie polegało na zaproponowaniu najbardziej efektywnej technologii energetycznej do wybranej lokalizacji.
Tekst i zdjęcia: Koło Naukowe Wybuchowi Naukowcy
Czytano: 1481 razy