Czcionka: Zmniejsz czcionke Normalny rozmiar Powiększ czcionkę /  Kontrast Wersja kontrastowa Dla niesłyszących  /​  BIP  /  / 




Informacje dla rolników

Informacje dla rolników


INTERNETOWA GIEŁDA PRODUKTÓW ROLNYCH
 
Urząd Gminy Trzebownisko informuje o możliwości zamieszczania bezpłatnych ogłoszeń
o sprzedaży produktów rolnych na portalu internetowym Gielda-rolna.com. Internetowa giełda produktów rolnych jest jednym z narzędzi wspierania producentów rolnych w poszukiwaniu rynków zbytu. Poniżej adres strony internetowej.

https://gielda-rolna.com

 

 


 


Pomoc dla posiadacza chryzantem w pełnej fazie dojrzałości przeznaczonych do sprzedaży,

którzy ponieśli straty w związku z ograniczeniami na rynku spowodowanymi
epidemią COVID-19

 
Do dnia 06.11.2020 r. posiadacze chryzantem w pełnej fazie dojrzałości przeznaczonych do sprzedaży, którym zagraża utrata płynności finansowej w związku z ograniczeniami na rynku spowodowanymi epidemią COVID-19, mogą składać wnioski o przyznanie pomocy finansowej.
Pomoc będzie udzielana posiadaczowi co najmniej:
  1. 50 sztuk chryzantem doniczkowych w fazie pełnej dojrzałości przeznaczonych do sprzedaży według stanu na dzień złożenia wniosku lub
  2. 200 sztuk chryzantem ciętych w fazie pełnej dojrzałości przeznaczonych do sprzedaży według stanu na dzień złożenia wniosku.

O pomoc może ubiegać się posiadacz chryzantem będący mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 702/2014 z dnia 25 czerwca 2014 r. uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 193 z 1.7.2014, str.1), któremu zagraża utrata płynności finansowej w związku z ograniczeniami na rynku  spowodowanymi epidemią COVID-19.

Pomoc, przyznawana jest na podstawie prawidłowo wypełnionego i kompletnego wniosku posiadacza chryzantem, w którym zgłasza on Agencji liczbę posiadanych w dniu złożenia wniosku chryzantem doniczkowych lub ciętych w fazie pełnej dojrzałości, których nie sprzedał w związku z ograniczeniami na rynku rolnym spowodowanymi epidemią COVID-19.
W przypadku gdy posiadacz chryzantem nie posiada numeru identyfikacyjnego nadanego w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, wraz z wnioskiem o przyznanie pomocy składa wniosek o wpis do ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

Wnioski należy składać do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na miejsce przechowywania zgłoszonych chryzantem, na formularzu udostępnionym przez Agencję:
Wnioski będzie można przekazywać za pośrednictwem platformy ePUAP lub wysłać za pośrednictwem wyznaczonego operatora pocztowego (Poczta Polska) przesyłką rejestrowaną. Dokumenty można także dostarczyć do specjalnych wrzutni, które ustawione są w placówkach terenowych Agencji lub złożyć osobiście, o ile w danej jednostce istnieje taka możliwość.
W przypadku składania wniosku poprzez platformę ePUAP, wnioski należy składać poprzez skrzynkę podawczą Biura Powiatowego ARiMR właściwego ze względu na miejsce przechowywania zgłoszonych chryzantem.

Za datę złożenia wniosku będzie uważana data jego nadania, w przypadku przesłania go za pomocą platformy ePUAP i za pomocą wyznaczonego operatora pocztowego, a w przypadku umieszczenia wniosku we wrzutni lub złożenia go w kancelarii Biura Powiatowego, data umieszczenia we wrzutni lub odpowiednio złożenia w kancelarii.

Agencja ogłasza na swojej stronie internetowej informację o możliwości odbioru chryzantem przez organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego lub inne instytucje publiczne. Mogą one zgłosić do dnia 12.11.2020 r. do kierownika biura powiatowego Agencji właściwego ze względu na miejsce preferowanego odbioru chryzantem, na formularzu udostępnionym przez Agencję zamiar odbioru chryzantem, wskazując w nim liczbę chryzantem, z wyszczególnieniem liczby chryzantem doniczkowych
i ciętych.

Kierownik biura powiatowego Agencji, po otrzymaniu zgłoszenia, wskazuje miejsce odbioru chryzantem oraz informuje posiadacza chryzantem o zamiarze odbioru jego chryzantem przez organizację pozarządową, jednostkę samorządu terytorialnego lub inną instytucję publiczną.

Przy przekazywaniu chryzantem posiadacz chryzantem odbiera na piśmie lub w formie dokumentu elektronicznego (w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne) potwierdzenie odbioru chryzantem, z wyszczególnieniem liczby chryzantem doniczkowych i ciętych, odebranych przez ww. podmioty i instytucje.

Chryzantemy nieodebrane w terminie do dnia 16 listopada 2020 r. przez organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego lub inne instytucje publiczne posiadacz oddaje niezwłocznie jako bioodpady podmiotowi zajmującemu się, zgodnie z przepisami o odpadach, zbieraniem lub przetwarzaniem odpadów lub podmiotowi wskazanemu przez Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na jego stronie internetowej, odbierając od tych podmiotów na piśmie lub w formie dokumentu elektronicznego (w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne) potwierdzenie liczby chryzantem, z wyszczególnieniem liczby chryzantem doniczkowych i ciętych, odebranych jako bioodpady.
Posiadacz chryzantem składa do kierownika biura powiatowego Agencji w terminie do dnia 30 listopada 2020 r., ww. potwierdzenia odbioru liczby chryzantem.

Pomoc dla posiadacza chryzantem ustala się w wysokości iloczynu liczby oddanych chryzantem (na podstawie ww. potwierdzeń odbioru) oraz stawki pomocy.
 
Stawka pomocy wynosi w przypadku:
  • chryzantemy doniczkowej – 20 zł za sztukę;
  • chryzantemy ciętej – 3 zł za sztukę.
Pomoc zostanie wypłacona pomoc w terminie do dnia 31.12.2020 r.

Dla posiadaczy chryzantem prowadzących:
  • pozarolniczą działalność gospodarczą pomoc będzie miała charakter pomocy de minimis, udzielanej zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.
  • rolniczą działalność gospodarczą (producenci rolni) pomoc będzie miała charakter pomocy publicznej i będzie mogła być udzielana od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej
    o zgodności ze wspólnym rynkiem pomocy publicznej określonej w § 13za rozporządzenia.
  •  
Podstawa prawna: § 13za rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.) – zmiana opublikowana w dniu 2 listopada 2020 r., w Dz. U. pod pozycją 1932.

Więcej informacji: w punktach informacyjnych w biurach powiatowych i w oddziałach regionalnych ARiMR oraz pod numerem bezpłatnej infolinii – tel. 800-38-00-84.
 
 

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Oddział Regionalny w Rzeszowie informuje, że od 19 października w Oddziale Regionalnym oraz Placówkach Terenowych znajdujących się w strefie czerwonej  nastąpi zamknięcie sali obsługi interesantów dla bezpośredniej obsługi oraz wstrzymanie badań bezpośrednich przeprowadzanych przez lekarzy rzeczoznawców Kasy oraz Komisje Lekarskie Kasy. Dla beneficjentów przygotowano miejsce z wrzutnią na dokumenty, stanowisko z niezbędnymi drukami, wykaz numerów telefonów oraz informację na temat możliwości i sposobie załatwienia sprawy. Wszelkie niezbędne informacje można uzyskać telefonicznie”
 

Rolniku, może zadzwonić do Ciebie rachmistrz spisowy

Szanowni Państwo, osiągnęliśmy półmetek Powszechnego Spisu Rolnego 2020. Z możliwości samospisu skorzystało zaledwie 20 % rolników objętych obowiązkiem spisowym. Cały czas ta możliwość jest otwarta i zachęcamy do korzystania z niej. Wypełnianie formularza na stronie internetowej GUS-u można dokończyć w ciągu 14 dni od rozpoczęcia.

Ponadto do pracy przystąpiły rachmistrzynie z terenu naszej gminy. Dyrektor Centralnego Biura Spisowego rekomenduje wywiady w formie telefonicznej, możliwe jest jednak umówienie się na wywiad  bezpośredni z zachowaniem rygorów sanitarnych. Proszę o życzliwość dla kontaktującego się rachmistrza. Numery telefonów rachmistrzów rozpoczynają się od liczby  22. Licząc średnio, trzeba na rozmowę zarezerwować 30 - 45 minut. Jeśli przygotują Państwo podstawowe informacje o gospodarstwie wywiad przebiegnie o wiele sprawniej.

Podczas wywiadu rachmistrz zapyta m.in. o osoby kierujące gospodarstwem, wkład pracy członków rodziny, wielkość gospodarstwa, powierzchnię upraw, rodzaje budynków gospodarskich, ciągniki, maszyny rolnicze, nawożenie, środki ochrony roślin, zwierzęta utrzymywane w gospodarstwie.

Jeśli zwlekają Państwo ze spisaniem swojego gospodarstwa, bo zapodział się list Prezesa GUS-u lub macie jakiekolwiek inne wątpliwości proszę o kontakt z Gminnym Biurem Spisowym w Trzebownisku, tel. 17 77 13 714, w godzinach urzędowania.

Jeśli chcielibyście Państwo dokonać samospisu ale nie macie dostępu do Internetu, zapraszamy do skorzystania ze stanowiska spisowego w Urzędzie Gminy w Trzebownisku, w sali obsługi (pokój 4).

Można także zadzwonić na infolinię spisową GUS-u pod numer 22 279 99 99
Adres strony internetowej: https://spisrolny.gov.pl
 
                                                                              Wójt Gminy Trzebownisko
 


 









 



 


 



Rolnictwo dla środowiska - środowisko dla rolnictwa



 





Informacje dotyczące szacowania szkód  -
https://trzebownisko.pl/?c=mdTresc-cmPokaz-694
 

Ekoschematy - nowa płatność bezpośrednia
 
EKOSCHEMATY będą płatnością roczną za realizację zobowiązań/praktyk korzystnych dla środowiska i klimatu, które wykraczają ponad wymogi podstawowe  i są różne od innych zobowiązań określonych w Planie Strategicznym tj. m.in. zobowiązań rolno-środowiskowo-klimatycznych. Rolnicy będą mogli przystępować do nich na zasadzie dobrowolności.


Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zachęca rolników do wyrażenia opinii w tej sprawie. Ankietę można wypełnić do do 20 czerwca 2020 r.
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdZvvE1Xy5r8B9sxV7g-hUi-FFqH5vxCXh7dX7RShf4kZmGeQ/viewform 
 
Ankieta jest anonimowa, charakteryzowanie respondenta (osoby biorącej udział w ankiecie) następuje tylko na podstawie takich danych jak województwo, wielkość gospodarstwa, rodzaj posiadanych użytków rolnych i prowadzonej produkcji - informuje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
 
To, co już wiadomo, to fakt, że w nowym okresie Wspólnej Polityki Rolnej zmianie ulegnie sposób programowania płatności bezpośrednich, tzn. państwo członkowskie będzie musiało oszacować liczbę hektarów, w odniesieniu do których poszczególne płatności mają być realizowane i na tej podstawie zaplanować ich stawki jednostkowe. Dlatego też planowanie ekoschematów może rodzić pewne trudności. Przede wszystkim, trzeba będzie przewidzieć jakie będzie zainteresowanie rolników ekoschematami (tj. ilu rolników do nich przystąpi) oraz na jakiej powierzchni będą one realizowane (liczba hektarów). Ponadto w związku z tym, że rozliczanie płatności w ramach ekoschematów będzie odbywać się w ujęciu rocznym stwarza to ryzyko niewykorzystania środków przez państwo członkowskie w ramach ekoschematów, w przypadku przeszacowania lub znacznego zaniżenia stawek płatności w przypadku niedoszacowania powierzchni na której będą realizowane ekoschematy. Taki sposób planowania płatności bezpośrednich jest odmienny od obecnego systemu, w którym stawki płatności wynikają z liczby jednostek (np. hektarów) kwalifikujących się do danej płatności. Jednocześnie nie ma ryzyka utraty środków przez państwo członkowskie, ponieważ cała koperta finansowa jest rozdysponowywana na te jednostki.
 
Dokument mówiący o szczegółowym zakresie proponowanych praktyk w ramach ekoschematów można znaleźć TUTAJ: https://www.cdr.gov.pl/images/Brwinow/aktualnosci/2020/zal_proponowane_praktyki.docx
 




 

PODSTAWOWE OBOWIĄZKI POSIADACZY ZWIERZĄT: BYDŁA, OWIEC, KÓZ I ŚWIŃ.


Sprawdź, co trzeba zgłaszać i ile masz na to czasu.
  • Zgłaszanie Kierownikowi Biura Powiatowego ARiMR, siedziby stada w celu nadania numeru siedzibie, nie później niż w dniu wprowadzenia zwierzęcia
  • Oznakowanie zwierząt zgodnie z wymogami prawa
  • Terminowe zgłaszanie Kierownikowi Biura Powiatowego ARiMR zdarzeń, dotyczących posiadanych zwierząt
  • Dokonywanie co najmniej raz na 12 miesięcy, nie później niż w dniu 31 grudnia spisu owiec, kóz i świń przebywających w siedzibie stada, obejmującego liczbę tych zwierząt
  • Umieszczanie w księdze rejestracji liczby owiec, kóz lub świń ustalonej podczas spisu
  • Przekazywanie Kierownikowi Biura Powiatowego ARiMR informacji o liczbie świń ustalonych podczas spisu w terminie 7 dni od dnia dokonania tego spisu
  • Prowadzenie księgi rejestracji stada - oddzielnie dla każdego gatunku, w przypadku gdy wszystkie zgłoszenia zwierzęce (nie dotyczy korekt zgłoszeń) składane są wyłącznie za pośrednictwem Portalu IRZplus, rolnik zwolniony jest z obowiązku prowadzenia księgi.
  • Przemieszczanie tylko zwierząt oznakowanych
  • Przemieszczanie bydła tylko wraz z paszportem
 
BYDŁO
7 DNI
- oznakowanie, nie później niż przed opuszczeniem siedziby stada, zgłoszenie do rejestru ARiMR (paszport, przemieszczenie (kupno, sprzedaż), ubój, zabicie, padnięcie, oznakowanie duplikatem kolczyka od dnia jego otrzymania.
 
OWCE i KOZY
180 DNI
  • oznakowanie, nie później niż przed opuszczeniem siedziby stada, zgłoszenie do rejestru ARiMR.
7 DNI
  • przemieszczenie (kupno, sprzedaż), ubój, zabicie, padnięcie, oznakowanie duplikatem kolczyka od dnia jego otrzymania.
 
ŚWINIE
Numer identyfikacyjny świni jest numerem siedziby stada, w której zwierzę się urodziło, albo innej siedziby stada, w której zwierzę przebywało powyżej 30 dni. Oznakowanie świni polega na założeniu na małżowinę uszną kolczyka albo wytatuowaniu numeru siedziby stada
30 DNI
  • oznakowanie, nie później niż przed opuszczeniem siedziby stada
7 DNI (z podaniem liczby oznakowanych zwierząt)
  • zwiększenie lub zmniejszenie liczebności stada, z wyjątkiem urodzenia, przywozu z państw trzecich albo państw członkowskich, ubój zwierzęcia gospodarskiego, fakt oznakowania świni od dnia oznakowania, określając liczbę oznakowanych zwierząt, fakt oznakowania lochy kolczykiem z indywidualnym nr identyfikacyjnym od dnia jej oznakowania, kupno, sprzedaż, przemieszczenie do innej siedziby stada, ubój, zabicie lub padnięcie lochy z indywidualnym nr identyfikacyjnym.
Na obszarach zapowietrzonych, zagrożonych lub innych obszarach podlegający ograniczeniom (np. ASF) w terminie 2 dni od dnia zdarzenia
  • Dodatkowe oznakowanie - założenie na małżowinę uszną kolczyka albo wytatuowanie numeru identyfikacyjnego zgodnego z numerem siedziby stada, w której świnia przebywa powyżej 30 dni, w przypadku gdy świnia została przemieszczona do siedziby stada innej niż siedziba stada urodzenia i świnia przebywa w tej siedzibie stada dłużej niż 30 dni. Dodatkowego oznakowania należy dokonać bezzwłocznie, jednak nie później niż przed opuszczeniem przez to zwierzę tej siedziby stada.
1 DZIEŃ
  • oznakowanie w przypadku utraty przez świnię kolczyka lub jego uszkodzenia, od stwierdzenia tej okoliczności.
W związku z występowaniem wśród trzody chlewnej w Polsce ognisk choroby afrykańskiego pomoru świń (ASF), zgodnie z programem bioasekuracyjnym należy:
  • do minimum należy ograniczać wizyty w gospodarstwach utrzymujących świnie!
  • nie nabywać świń i prosiąt niewiadomego pochodzenia oraz stanu zdrowia, w szczególności od handlarzy zwierzętami gospodarskimi!
  • terminowo zgłaszać do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wszystkie zdarzenia dotyczące świń.
  • o znalezieniu padłego dzika informować najbliższego powiatowego lekarza weterynarii lub Biuro Powiatowe ARiMR.
Szczegółowe informacje na stronie ARiMR:
https://www.arimr.gov.pl/o-arimr/jak-pracuje-arimr/irz.html
 





 








 




 

Instytut Włókien Naturalnych i Roślin Zielarskich
zaprasza do współpracy rolników zainteresowanych uprawą polskich odmian konopi przemysłowych



 


 


 






 






OGŁOSZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji rolnictwa informuje, iż od dnia 3.10.2019 r. do dnia 31.10.2019 r. producenci rolni, u których, w gospodarstwach rolnych szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2019 r suszy, huraganu, gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub powodzi w rozumieniu przepisów o ubezpieczneiach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, powstałe na powierzchni uprawy objęły co najmniej 30% danej uprawy, mogą składać wnioski o udzielenie pomocy w formie dotacji  - pobierz
 


 























POBIERZ

 





APEL O WYKASZANIE ŁĄK I NIEUŻYTKÓW
NA TRENIE GMINY TRZEBOWNISKO
 
W związku z prośbą Koła Łowieckiego „Towarzystwo Myśliwych”, Wójt Gminy Trzebownisko apeluje do właścicieli, dzierżawców i posiadaczy gruntów rolnych o wykaszanie traw i niszczenie chwastów na swoich nieruchomościach. Zachwaszczone grunty utrudniają uprawę na działkach użytkowanych rolniczo, stwarzają zagrożenie pożarowe dla najbliżej położonych zabudowań i terenów leśnych. Niekoszone nieużytki zarastają roślinnością drzewiastą, stają się siedliskiem szkodników, gryzoni oraz miejscem całorocznego bytowania zwierzyny łownej, niszczącej uprawy.
Nieużytki i grunty ugorowane zajmują znaczną część gruntów rolnych. Wiele lat niekoszone, porastają krzewami i drzewami, które stają się alternatywnym względem lasu miejscem całorocznego bytowania dzików. Mimo zwiększonych wysiłków podejmowanych przez koła łowieckie, pola uprawne rozrzucone między nieużytkami są niszczone przez zwierzynę łowną.
Zaniechanie wykaszania gruntów rolnych może być postrzegane jako forma degradacji gruntów powodująca utratę i albo ograniczenie wartości użytkowej gruntów, do rekultywacji których na własny koszt zobowiązany jest każdy właściciel gruntów stanowiących użytki rolne oraz każdy kto ten stan spowodował.
W trosce o estetyczny wygląd naszej gminy, bezpieczeństwo pożarowe i zapewnienie warunków do prowadzenia działalności rolniczej, apeluję o wykaszanie nieużytków i utrzymywanie gruntów we właściwej kulturze.
                                     
                                               Wójt Gminy Trzebownisko
 




 



ZGŁASZANIE SZKÓD ŁOWIECKICH
 
Na terenie gminy Trzebownisko obwody łowieckie dzierżawią niżej wymienione koła łowieckie:
  1. Koło Łowieckie „Towarzystwo Myśliwych” w Rzeszowie
Adres siedziby koła: 35-006 Rzeszów, ul. Elizy Orzeszkowej 9
 
Tereny obwodu: Jasionka, część Łukawca, Nowa Wieś, Stobierna, Tajęcina, Wólka Podleśna, Zaczernie
Osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń:
Wincenty Miąsik, 35-113 Rzeszów, ul. Dębowa 12,
Ireneusz Szegda, 35-231 Rzeszów, ul. Szumna 1.
 
  1. Wojskowe Koło Łowieckie „Cietrzew” Rzeszów
Adres siedziby koła: 35-002 Rzeszów, ul. Jana III Sobieskiego 3/3A
 
Tereny obwodu: część Łąki, Terliczka, Trzebownisko
Osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń:
Józef Solecki, 35-330 Rzeszów, ul. Św. Rocha 293,
 
  1. „Klub Myśliwych Diana” Łańcut
Adres siedziby koła: 37-100 Łańcut, ul. Dąbrowskiego 47
 
Tereny obwodu: część Łukawca, część Łąki
Osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń:
Waldemar Ornat, 37-100 Łańcut, ul. Dąbrowskiego 47
 
Tereny do ok. 100 m od zwartej zabudowy są terenami wyłączonymi z obwodów łowieckich. Za szkody wyrządzone przez zwierzęta łowne w tych terenach odpowiada Skarb Państwa. Szkody należy zgłaszać w Podkarpackim Urzędzie Marszałkowskim.
Podkarpacki Urząd Marszałkowski
35-010 Rzeszów, ul. Cieplińskiego 4
Tel. 17 860 67 57,   17 747 67 12
e-mail. rolnictwo@podkarpackie.pl
 
Zasady oraz tryb postępowania w przypadku wystąpienia szkód łowieckich.
Wniosek o szacownie szkody łowieckiej powinien zawierać:
  1. Dane adresowe (nr telefonu),
  2. Datę powstania szkody,
  3. Przypuszczalny gatunek zwierzyny, która wyrządziła szkodę,
  4. Miejsce wyrządzenia szkody (miejscowość, numer działki, rodzaj uprawy).
  5. Klauzulę o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych wnioskodawcy na potrzeby szacowania szkody łowieckiej.
 


 





 


BARDZO WAŻNE DLA PRODUCENTÓW TYTONIU!
 

Producent surowca tytoniowego, który został wpisany do Rejestru producentów surowca tytoniowego zobowiązany jest
do 15 maja 2019 r. przekazać Informację o produkcji i zbyciu surowca tytoniowego!
 
Informacja powinna zawierać dane dotyczące: powierzchni i lokalizacji upraw tytoniu z podaniem identyfikatorów działek ewidencyjnych (identyfikatory działek dostępne są na wnioskach o płatność obszarową ARiMR), zawartych umów zbycia surowca tytoniowego, masy wyprodukowanego surowca tytoniowego, masy surowca tytoniowego dostarczonego nabywcy, stanów magazynowych, masy surowca zniszczonego w poprzednim roku zbiorów tj. 2018 oraz powierzchni i lokalizacji upraw tytoniu z podaniem identyfikatorów działek ewidencyjnych, zawartych umów zbycia surowca tytoniowego w bieżącym roku zbiorów tj. 2019.
 
Informację należy złożyć do Dyrektora Oddziału Terenowego KOWR, który wydał decyzję w sprawie wpisu do rejestru producentów surowca tytoniowego. Powyższą informację producent składa bezpośrednio lub za pośrednictwem operatora pocztowego - decyduje data stempla pocztowego.
 
W przypadku zmiany danych zawartych w Informacji o produkcji i zbyciu surowca tytoniowego producent zobowiązany jest przekazać korektę Informacji w terminie 30 dni od zaistnienia konieczności zmiany Informacji (...) również do Dyrektora OT KOWR.
 
Nieprzestrzeganie obowiązku składania corocznej Informacji o produkcji i zbyciu surowca tytoniowego, przekazywanie jej po terminie, przekazywanie informacji niepełnych lub niezgodnych ze stanem faktycznym może skutkować karą grzywny!
 
Sankcją za prowadzenie uprawy tytoniu bez uzyskania wpisu do rejestru będzie natychmiastowe zniszczenie uprawy tytoniu na koszt prowadzącego tę uprawę.
 
Formularze dokumentów składanych w KOWR, warunki udziału w mechanizmie oraz inne istotne informacje dostępne są na stronie www.kowr.gov.pl. Można również uzyskać informacje telefonicznie w OT KOWR Rzeszów pod numerem telefonu 17 85- 37- 800.
 
Oddział Terenowy
Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w Rzeszowie


 



Zaproszenie na bezpłatne szkolenie
"OZE-Szansa na inowacyjne rolnictwo"





 

Plik PDF do pobrania: Agenda szkoleniowa 2019.pdf
 



 



Oświadczenie do 14 marca JPG
 



OŚWIADCZENIE POTWIERDZAJĄCE BRAK ZMIAN W 2019 ROKU W ODNIESIENIU DO WNIOSKU O PRZYZNANIE PŁATNOŚCI ZŁOŻONEGO W ROKU 2018

 

Wzór Oświadczenia potwierdzającego brak zmian w 2019 roku w odniesieniu do wniosku o przyznanie płatności złożonego w roku 2018otwórz

 

Termin składania Oświadczenia

Oświadczenie potwierdzające brak zmian w 2019 roku w odniesieniu do wniosku o przyznanie płatności złożonego w roku 2018 składa się w terminie od dnia 15 lutego 2019 r. do dnia 14 marca 2019 r.

Termin na złożenie Oświadczenia nie podlega przywróceniu.

Skuteczne złożenie Oświadczenia jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o przyznanie płatności na rok 2019 i ubieganie się przez rolnika o płatności, o które ubiegał się w 2018 roku. Rolnik, który skutecznie złoży Oświadczenie nie musi składać w 2019 roku wniosku o przyznanie płatności.

Oświadczenie może zostać złożone osobiście przez rolnika, przez osobę trzecią lub za pośrednictwem poczty (w tym przypadku za datę wpływu do ARiMR uznaje się datę stempla pocztowego). Oświadczenie złożone drogą elektroniczną za pośrednictwem e-maila nie zostanie uznane jako złożone skutecznie (tylko oświadczenia złożone w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej zostaną uznane jako złożone skutecznie).

Po złożeniu Oświadczenia, jeśli jest to zasadne, rolnik może złożyć formularz zmiany do wniosku w terminie do dnia 31 maja 2019 r.

 

Kto może złożyć Oświadczenie?

Oświadczenie może złożyć rolnik, który zadeklarował we wniosku złożonym w 2018 r. powierzchnię gruntów ornych mniejszą niż 10 ha i który:

 

 

  • w roku 2018 ubiegał się wyłącznie o:

     

    • jednolitą płatność obszarową,
    • płatność za zazielenienie,
    • płatność dodatkową,
    • płatność związaną do powierzchni uprawy chmielu,
    • płatność do owiec,
    • płatność do kóz,
    • płatność niezwiązaną do tytoniu,
    • płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami (płatność ONW) (PROW 2014-2020),
    • wypłatę pomocy na zalesianie (PROW 2007-2013),
    • premię pielęgnacyjną i premię zalesieniową (PROW 2014-2020),

     

  • chce ubiegać się w 2019 roku o te same płatności, co we wniosku o przyznanie płatności w 2018 roku.
  • potwierdza brak zmian w odniesieniu do wniosku o przyznanie płatności złożonego w 2018 roku,

 

Uwaga

W przypadku, gdy w 2018 roku zostały wykryte w sprawie o przyznanie płatności przedeklarowania powierzchni stwierdzonej względem powierzchni deklarowanej i rolnik złoży w 2019 roku Oświadczenie, w którym potwierdzi brak zmian w powierzchniach deklarowanych działek do płatności, wówczas przedeklarowania mogą zostać także wyliczone w sprawie w roku 2019, co może skutkować zmniejszeniem lub odmową przyznania płatności.

W przypadku, gdy Oświadczenie zostanie złożone przez rolnika, który nie spełnia wymogów ustawowych do złożenia tego Oświadczenia lub w Oświadczeniu będą braki formalne, które nie zostaną uzupełnione (np. brak podanych danych osobowych lub brak podpisu) lub Oświadczenie wpłynie do ARiMR po terminie, wówczas zostanie wydane Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.

W przypadku wydania Postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania rolnik ma prawo złożyć wniosek o przyznanie płatności na rok 2019, o ile nie minął termin na składanie wniosków o przyznanie płatności.

 

Składanie oświadczeń a zmiany w zakresie delimitacji stref ONW

Rolnik nie może złożyć Oświadczenia w celu uzyskania płatności ONW, jeżeli:

  • w roku 2018 nie ubiegał się o przyznanie tej pomocy, a we wniosku o przyznanie płatności złożonym w 2018 r. zadeklarował grunty, które w 2019 r., na skutek wyznaczenia nowych obszarów ONW, kwalifikują się po raz pierwszy do pomocy w ramach działania ONW i chce o te płatności wnioskować w roku 2019,
  • w roku 2018 nie ubiegał się o przyznanie tej pomocy, pomimo że działki które deklarował w roku 2018 kwalifikowały się do tej płatności a w roku 2019 chce o te płatności wnioskować.

W celu uzyskania płatności ONW na rok 2019 przez takiego rolnika powinien on złożyć wniosek o przyznanie płatności.

 

Rolnik może złożyć Oświadczenie w celu uzyskania płatności ONW, jeżeli:

  • w roku 2018 ubiegał się o przyznanie tej pomocy, pomimo że we wniosku o przyznanie płatności złożonym w 2018 r. zadeklarował także grunty, które w 2019 r., na skutek wyznaczenia nowych obszarów ONW, kwalifikują się po raz pierwszy do pomocy w ramach działania ONW. W tym przypadku Agencja uwzględni te dodatkowe działki jako wnioskowane do płatności ONW,
  • w roku 2018 ubiegał się o przyznanie tej pomocy, pomimo że działki które deklarował w roku 2018 na skutek delimitacji ONW przestały się do tej płatności kwalifikować.

 

Przykład:

Rolnicy, którzy w roku 2018 do płatności bezpośrednich deklarowali np. 3 działki ewidencyjne do JPO i dwie z nich do płatności ONW a na skutek wyznaczenia w 2019 roku nowych obszarów ONW w roku 2019 wszystkie działki kwalifikują się do płatności ONW, mogą złożyć Oświadczenie. Płatność ONW zostanie przyznana im do 3 działek położnych na obszarach ONW, pod warunkiem spełnienia pozostałych warunków kwalifikowalności.



60 tys. zł. na restrukturyzację małych gospodarstw
- nabór wniosków o pomoc rozpoczyna się w lutym

 

 

Od 28 lutego do 29 marca 2019 r. w oddziałach regionalnych ARiMR można składać wnioski o przyznanie pomocy na "Restrukturyzację małych gospodarstw". Można to zrobić osobiście, za pośrednictwem upoważnionej osoby lub wysłać rejestrowaną przesyłką nadaną w placówce Poczty Polskiej. W tym ostatnim przypadku o dotrzymaniu terminu decyduje data nadania przesyłki. Termin przeprowadzenia naboru oraz warunki ubiegania się o przyznanie pomocy ogłosił Prezes ARiMR 28 stycznia 2019 r. Wsparcie na "Restrukturyzację małych gospodarstw" finansowane jest z budżetu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Dotychczas przeprowadzone zostały trzy nabory wniosków o taką pomoc, w tym jeden dla rolników z trenów objętych afrykańskim pomorem świń.

Kto może ubiegać się o pomoc?

O  premię może starać się rolnik posiadający gospodarstwo obejmujące co najmniej 1 ha gruntów ornych, łąk i pastwisk trwałych, czy sadów lub nieruchomości służącej do prowadzenia produkcji w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej. Wielkość ekonomiczna takiego gospodarstwa musi być mniejsza niż 10 tys. euro.    

Ubiegający się o premię musi być ubezpieczony w KRUS nieprzerwanie przez co najmniej 2 miesiące bezpośrednio poprzedzające miesiąc, w którym składa wniosek i w okresie 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o przyznanie pomocy nie prowadzić działalności gospodarczej.

Kolejnym warunkiem jest przedłożenie biznesplanu restrukturyzacji gospodarstwa. Rolnik, któremu pomoc zostanie przyznana, będzie miał 3 lata na jego zrealizowanie. W tym czasie wielkość ekonomiczna gospodarstwa powinna wzrosnąć do co najmniej 10 tys. euro oraz o co najmniej 20 proc. w stosunku do wielkości z roku, w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy.

W jakiej formie i wysokości otrzymuje się wsparcie?

Rolnik, który zdecyduje się na rozwój swojego małego gospodarstwa, może uzyskać na ten cel 60 tys. zł bezzwrotnej premii. Będzie ona wypłacana w dwóch ratach: 80 proc. po spełnieniu warunków określonych w decyzji o przyznaniu pomocy, a 20 proc. po poprawnej realizacji biznesplanu. 

Premia może być przyznana tylko raz w czasie realizacji PROW 2014-2020. W przypadku małżonków pomoc może otrzymać tylko jedno z nich, niezależnie od tego, czy prowadzą wspólne gospodarstwo, czy odrębne gospodarstwa.

Na co może być wydana premia?

Katalog inwestycji, na które można przeznaczyć otrzymane pieniądze, jest szeroki. Obejmuje m.in. budowę lub modernizację budynków, zakup  nowych maszyn i urządzeń, sprzętu komputerowego i oprogramowania.  Premię można zainwestować w sady i plantacje wieloletnie, można kupić grunty rolne, a nawet stado podstawowe zwierząt hodowlanych.

Jakie są kryteria oceny wniosku?

Każdy wniosek jest punktowany. O kolejności przysługiwania pomocy decyduje suma uzyskanych punktów. Można je uzyskać m.in. docelową wielkość ekonomiczną gospodarstwa – im większa, tym więcej punktów, deklarowane działania proekologiczne, kompleksowość biznesplanu. Na dodatkowe punkty może także liczyć młody rolnik, czyli taki, który w dniu złożenia wniosku ma nie więcej niż 40 lat.
 

Więcej informacji

Dokumenty aplikacyjne

 




 

 
 





 Plik PDF do pobrania: Harmonogram planowanych do 31.12.2019 r. naborów wniosków w ramach PROW 2014–2020



 














 

OGŁOSZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
 
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, działając na podstawie § 13r ust. 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.), informuje, iż ogłoszony:
  • w dniu 31.08.2018 r. termin składania wniosków o udzielenie pomocy przez producentów rolnych, w których gospodarstwach rolnych szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2018 r. suszy lub powodzi, w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, powstałe na powierzchni uprawy objęły co najmniej 70% danej uprawy, oraz
  • w dniu 12.09.2018 r. termin składania wniosków o udzielenie pomocy przez producentów rolnych, w których gospodarstwach rolnych szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2018 r. suszy lub powodzi, w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, powstałe na powierzchni uprawy, objęły co najmniej 30% i mniej niż 70% danej uprawyzostaje wydłużony do 31.10.2018 r.
 
Producenci rolni, w których gospodarstwach rolnych szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2018 r. suszy lub powodzi, powstałe na powierzchni uprawy, objęły co najmniej 70% danej uprawy, i którzy złożyli wniosek o udzielenie pomocy w związku z tymi szkodami zawierający niezbędne dane i załączniki, umożliwiające udzielenie również pomocy w związku ze szkodami w uprawach rolnych spowodowanymi wystąpieniem w 2018 r. suszy lub powodzi, powstałymi na powierzchni uprawy, obejmującymi co najmniej 30% i mniej niż 70% danej uprawy, aby uzyskać tę pomoc nie będą musieli składać wniosków o udzielenie pomocy, jeżeli ze złożonych wniosków o udzielenie pomocy będzie wynikało, w których uprawach powstały szkody, które objęły co najmniej 30% i mniej niż 70% danej uprawy.
 
Formularz wniosku o udzielenie pomocy jest dostępny na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (www.arimr.gov.pl).
 
Jan Krzysztof Ardanowski
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
 

OGŁOSZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, działając na podstawie § 13r ust. 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.), informuje, iż od dnia 26.09.2018 r. do dnia 17.10.2018 r. producenci rolni, w których gospodarstwach rolnych szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2018 r. suszy lub powodzi, w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, powstałe na powierzchni uprawy, objęły co najmniej 30% i mniej niż 70% danej uprawy, mogą składać wnioski o udzielenie pomocy.
Stawka pomocy wynosi 500 zł na 1 ha powierzchni uprawy, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2018 r. suszy lub powodzi, obejmujące co najmniej 30% i mniej niż 70% danej uprawy.
Wniosek o udzielenie pomocy należy złożyć do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na miejsce zamieszkania aibo siedzibę producenta rolnego. Do wniosku o udzielenie pomocy należy dołączyć m.in. kopię protokołu oszacowania szkód.
Producenci rolni, w których gospodarstwach rolnych szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2018 r. suszy lub powodzi, powstałe na powierzchni uprawy, objęły co najmniej 70% danej uprawy i którzy złożyli wniosek o pomoc w związku z tymi szkodami zawierający niezbędne dane i załączniki, umożliwiające udzielenie również pomocy w związku ze szkodami w uprawach rolnych spowodowanymi wystąpieniem w 2018 r. suszy lub powodzi, powstałymi na powierzchni uprawy, obejmującymi co najmniej 30% i mniej niż 70% danej uprawy, aby uzyskać tę pomoc nie muszą ponownie składać wniosków o udzielenie pomocy, jeżeli ze złożonych wniosków o udzielenie pomocy wynika, w których uprawach powstały szkody, które objęły co najmniej 30% i mniej niż 70% danej uprawy.
 
Formularz wniosku o udzielenie pomocy będzie dostępny na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (www.arimr.gov.pl). Powyższa pomoc będzie udzielana:
  1. poza formułą pomocy de minimis na warunkach określonych w rozporządzeniu nr 702/2014
    - w przypadku, gdy szkody spowodowane tegoroczną suszą lub powodzią, oszacowane przez komisję powołaną przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce wystąpienia szkód będą wynosić powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym lub średniej rocznej produkcji roślinnej w gospodarstwie rolnym, albo
  2. w ramach formuły pomocy de minimis zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 1408/2013
    - w przypadku gdy powyższe szkody będą wynosić nie więcej niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej lub średniej rocznej produkcji roślinnej.
Kwota pomocy będzie podlegała pomniejszeniu o 50% dla producentów rolnych nieposiadających polisy ubezpieczenia co najmniej 50% powierzchni upraw rolnych w gospodarstwie roinym, z wyłączeniem łąk i pastwisk, w gospodarstwie rolnym.

Jan Krzysztof Ardanowski
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
 

OGŁOSZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, działając na podstawie § 13r ust. 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.), informuje, iż od dnia 14.09.2018 r. do dnia 28.09.2018 r. producenci rolni, w których gospodarstwach rolnych szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2018 r. suszy lub powodzi, w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, powstałe na powierzchni uprawy objęły co najmniej 70% danej uprawy, mogą składać wnioski o udzielenie pomocy. Termin składania wniosków o udzielenie pomocy przez producentów rolnych, w których gospodarstwach rolnych szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2018 r. suszy lub powodzi, w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, powstałe na powierzchni uprawy objęły co najmniej 30 % danej uprawy i mniej niż 70% danej uprawy oraz stawka pomocy zostanie ogłoszona po zakończeniu szacowania szkód w tych gospodarstwach przez komisje powołane przez wojewodów.
Stawka pomocy wynosi 1000 zł na 1 ha powierzchni upraw, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2018 r. suszy lub powodzi objęły co najmniej 70% danej uprawy.
Wnioski o udzielenie pomocy należy złożyć do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego. Do wniosku o udzielenie pomocy należy dołączyć m.in. kopię protokołu oszacowania szkód.
Formularz wniosku o udzielenie pomocy będzie dostępny na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa fwww.arimr.gov.pl).

Powyższa pomoc będzie udzielana:
  1. poza formułą pomocy de minimis na warunkach określonych w rozporządzeniu nr 702/2014 - w przypadku gdy szkody spowodowane tegoroczną suszą iub powodzią, oszacowane przez komisję powołaną przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce wystąpienia szkód będą wynosić powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym lub średniej rocznej produkcji roślinnej w gospodarstwie rolnym, albo
  2. w ramach formuły pomocy de minimis zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 1408/2013 - w przypadku gdy powyższe szkody będą wynosić nie więcej niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej lub średniej rocznej produkcji roślinnej.

Kwota pomocy będzie podlegała pomniejszeniu o 50% dla producentów rolnych nieposiadających polisy ubezpieczenia co najmniej 50% powierzchni upraw rolnych w gospodarstwie rolnym, z wyłączeniem łąk i pastwisk, w gospodarstwie rolnym.
 
Jan Krzysztof Ardanowski
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi

OGŁOSZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
 
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, działając na podstawie § 13s ust. 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.), informuje, iż od dnia 14.09.2018 r. do dnia 28.09.2018 r. podatnicy podatku rolnego, którzy w 2018 r. prowadzili chów lub hodowlę ryb słodkowodnych w stawach rybnych położonych na obszarze gmin, w których wystąpiła w 2018 r. susza lub powódź, w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich mogą składać wnioski o udzielenie pomocy.
 
Stawka pomocy wynosi 300 zł na 1 ha powierzchni gruntów pod stawami zarybionymi.
 
Wnioski należy złożyć do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę podatnika podatku rolnego. Do wniosku o pomoc podatnik podatku rolnego będzie zobowiązany dołączyć m.in. oświadczenie o złożeniu do instytutu Rybactwa Śródlądowego im. Stanisława Sakowicza w Olsztynie formularza sprawozdania (RRW-22) zawierającego zestawienie dotyczące powierzchni stawów rybnych oraz ilości ryb wyprodukowanych w stawach rybnych i innych urządzeniach służących do chowu lub hodowli za 2016 i 2017 rok, o którym mowa w przepisach o statystyce publicznej.
Formularz wniosku będzie dostępny na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa fwww.arimr.aov.pl).
Powyższa pomoc będzie udzielana w ramach pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury.

Wysokość pomocy dla poszczególnych podatników podatku rolnego będzie ustalana jako iloczyn powierzchni gruntów pod stawami zarybionymi oraz stawki pomocy na 1 ha tej powierzchni. Przy czym wysokość pomocy dla jednego podatnika podatku rolnego nie może być większa niż równowartość w złotych 30 tys. euro.
 
Jan Krzysztof Ardanowski
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
 


ZGŁASZANIE SZKÓD ŁOWIECKICH

W związku ustawą z dnia 8 sierpnia 2018 r.  o zmianie ustawy – Prawo łowieckie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1507), począwszy od dnia 23 sierpnia br. wnioski o szacowanie szkód z terenu obwodów nr 61, 73 , 74 i 86 należy składać wyłącznie pisemnie, na adres:
 
Wincenty Miąsik
ul. Dębowa 12
35 – 113 Rzeszów
 
Wniosek powinien zawierać:
  1. dane adresowe poszkodowanego  (nr telefonu),
  2. datę powstania szkody,
  3. przypuszczalny gatunek zwierzyny, która wyrządziła szkodę,
  4. miejsce wyrządzenia szkody z podaniem numeru działki,
  5. rodzaj uprawy.
Ze względu na RODO, wniosek powinien zawierać oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych wnioskodawczy.
 
Szkody zgłaszane  w sposób odmienny niż opisany, względnie na inny adres, w tym na adres siedziby Koła, nie będą szacowane.
           
Równocześnie informujemy, że:
1. wnioski powinny być zgłaszane w terminie umożliwiającym oszacowanie szkody,
2. termin oględzin i szacowania ostatecznego ustalany jest przez dzierżawcę obwodu łowieckiego, w ciągu trzech dni od daty otrzymania wniosku o oszacowanie szkody,
3. o planowanym terminie sprzętu uszkodzonej uprawy jej właściciel lub posiadacz ma obowiązek zawiadomić, w formie pisemnej, dzierżawcę obwodu łowieckiego nie później niż na 7 dni przed planowanymi czynnościami zbioru,
4. Koło nie ponosi kosztów udziału w szacowaniu przedstawiciela ośrodka doradztwa rolniczego,
5. sprawy wszczęte i niezakończone do dnia wejścia w życie nowych przepisów podlegają procedurom opartym na dotychczasowych zasadach.
 
                                                           Z myśliwskim pozdrowieniem   DARZ BÓR !
                                                                                  Za Zarząd: Witold Chodziński
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
KOLONIE LETNIE 2018

OFERTA PRZEZNACZONA DLA DZIECI ROLNIKÓW
DO 16 ROKU ŻYCIA – urodzonych po 1 stycznia 2002 r.!


Kolonie organizowane są w Ośrodku:
-  „Przy Plaży” przy ul. Leśnej 3, 76-002 Łazy
- „Polar” przy ul. Wczasowej 5 , 82-103 Stegna

Turnus trwa 11 dni (10 noclegów).

        W założeniu pobytu na koloniach:
- wycieczki,
- ogniska,
- dyskoteki,
        Wiele atrakcji dla dzieci!


Profesjonalna kadra opiekunów i animatorów zabaw czuwająca nad bezpieczeństwem dzieci.
Dopłata do kolonii letnich: 390,00 zł + 160,00 zł do transportu = 550,00 zł
                                                      
 
ORGANIZATOR:
Stowarzyszenie Inicjatyw Lokalnych
KONTAKT: 507 - 751 - 786, 82 576 - 14 - 16,
e-mail: mar_gol1@op.pl
 

Chcielibyśmy poinformować o powstaniu internetowej giełdy rolnej Rynek-Rolny.pl. Skupia ona rolników, ogrodników i sadowników. Za pomocą giełdy, Rolnicy mogą w szybki i prosty sposób znaleźć odbiorców swoich produktów. Giełda i portal Rynek-Rolny.pl to świetne narzędzie do codziennej pracy każdego nowoczesnego Rolnika. Więcej informacji pod adresem: http://www.rynek-rolny.pl/
 
 
 
Rehabilitacja lecznicza dla rolników realizowana przez KRUS
 
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zgodnie ze swym ustawowym obowiązkiem, zapewnia rolnikom uprawnionym do świadczeń Kasy możliwość korzystania z rehabilitacji leczniczej.
Rehabilitacja jest organizowana w formie 21-dniowych turnusów, prowadzonych we własnych Centrach Rehabilitacyjnych Rolników (CRR) w Horyńcu Zdrój, Iwoniczu Zdrój, Świnoujściu, Kołobrzegu, Szklarskiej Porębie i Jedlcu.
Głównym celem prowadzonej rehabilitacji jest zapobieganie inwalidztwu lub ograniczenie go do poziomu umożliwiającego ubezpieczonemu dalsze wykonywanie prac w gospodarstwie rolnym, a w przypadku osób, które zdolność do pracy utraciły jej przywrócenie, o ile jest to możliwe w wyniku leczenia
i rehabilitacji. Z tego względu rehabilitacja jest adresowana do wszystkich rolników objętych ubezpieczeniem społecznym. Wskazaniami do rehabilitacji leczniczej realizowanej w Centrach są schorzenia narządu układu ruchu oraz choroby układu krążenia.
            Z rehabilitacji leczniczej mogą korzystać osoby spełniające jeden z następujących warunków:
  1. Podlegają ubezpieczeniu społecznemu rolników z mocy ustawy w pełnym zakresie,
  2. Podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu, chorobowemu i macierzyńskiemu na wniosek w pełnym zakresie nieprzerwalnie co najmniej 18 miesięcy przed złożeniem wniosku o rehabilitację leczniczą.
  3. Mają ustalone prawo do okresowej renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy
    i zachowali zdolność do samodzielnej egzystencji.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 lipca 2013r. zniesiono granicę wieku osób ubiegających się o skierowanie na rehabilitację leczniczą. Druk wniosku o skierowanie na rehabilitację leczniczą dostępny jest w placówkach Kasy lub na stronie internetowej www.krus.gov.pl
W/w wniosek wystawia lekarz leczący. Do wniosku należy dołączyć aktualne badania: morfologia krwi, mocz, EKG, RTG klatki piersiowej i w przypadku kobiet zaświadczenie ginekologiczne o braku przeciwwskazań do odbycia rehabilitacji stacjonarnej. Wypełniony wniosek należy złożyć (osobiście lub wysłać pocztą) w Oddziale Regionalnym lub Placówce Terenowej Kasy. Wniosek jest sprawdzany pod względem formalnym i poddany ocenie merytorycznej. Jeżeli zostanie zaakceptowany przez Lekarza Regionalnego Inspektora Orzecznictwa Lekarskiego KRUS, rolnik otrzymuje propozycję wyjazdu. Poddanie się rehabilitacji jest całkowicie dobrowolne i w niczym nie ogranicza prawa rolnika do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników, z wyjątkiem prawa do zasiłku chorobowego za okres przebywania w CRR.
Z rehabilitacji leczniczej można korzystać nie częściej niż co 12 miesięcy. Osoby, które mają ustalone prawo do renty okresowej lub do przedłużonego zasiłku chorobowego mogą ponownie skorzystać z rehabilitacji  po upływie 6 miesięcy od dnia zakończenia poprzedniej rehabilitacji.
Pobyt na turnusie jest dla rolnika bezpłatny, a zakład rehabilitacji leczniczej zwraca osobie skierowanej koszt przejazdu do CRR w wysokości odpowiadającej cenie biletu najtańszego dostępnego środka transportu zbiorowego.
Korzystanie z rehabilitacji za pośrednictwem KRUS nie pozbawia rolników prawa do leczenia uzdrowiskowego, finansowanego przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
             
                                                                                  Oddział Regionalny KRUS w Rzeszowie
 
 
 
 
 
 
 

Koło Pszczelarzy Ziemi Łańcuckiej „PASIEKA" zwraca się z prośbą o pomoc w krzewieniu dobrych praktyk w rolnictwie i ogrodnictwie dotyczących chemicznych zabiegów ochrony roślin. Chodzi głównie o dobór środków jak i odpowiedni czas wykonywania oprysków, tzn. poza porą oblotów, czyli wieczorem lub w godzinach nocnych. Pozwoli to pszczołom jak i dzikim zapylaczom uniknąć kontaktu ze śmiertelnie dla nich niebezpiecznymi substancjami. Pszczoły nie są wrogami, lecz przyjaciółmi ludzi. Dzięki ich pracy plony wzrastają wielokrotnie.
 

Najważniejszą rolą tych owadów w przyrodzie, jest zapylanie roślin. Szacuje się, że dzięki ich pracy powstaje 3/4 światowej produkcji żywności. Obecnie pszczoły giną masowo, przede wszystkim przez nadmierne stosowanie środków chemicznych, które są tak samo trujące dla nich, jak i dla nas ludzi.

Dla dobra naszego i następnych pokoleń, nie pozwólmy ,aby wszechobecna chemia w rolnictwie i ogrodnictwie , doprowadziła do wyginięcia pszczoły miodnej i dzikich zapylaczy.

Dzięki wspólnym działaniom Kół Pszczelarskich i Władz Samorządowych, możemy pomóc pszczołom , np. uświadamiając w jaki sposób stosować środki ochrony roślin, kiedy wykonywać zabiegi chemiczne i dlaczego najbezpieczniej jest to czynić wieczorem lub nocą. Z przykrością jednak stwierdzamy, że szkolenia dla rolników i ogrodników w niedostateczny sposób informują, że odpowiedni czas wykonywania oprysków zwiększa ich skuteczność i mniej szkodzi owadom zapylającym, w tym pszczołom.

Nie ulega wątpliwości, że bez pszczół będzie nam trudno przeżyć. Każda więc inicjatywa zwiększająca świadomość ludzi o znaczeniu tych owadów w przyrodzie-jest cenna. Dlatego też prosimy o zrozumienie problemu i pomoc w jego rozwiązywaniu.
 
Prezes Koła „PASIEKA"
Jan Sebzda

 


KOMUNIKATY WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORATU OCHRONY ROŚLIN I NASIENNICTWA w Rzeszowie
ODDZIAŁ w RZESZOWIE
 
KOMUNIKAT Z DNIA 9 KWIETNIA 2018 ROKU O ZWALCZANIU CHOWACZA BRUKWIACZKA - POBIERZ

KOMUNIKAT Z DNIA 9 KWIETNIA 2018 ROKU O ZWALCZANIU CHOWACZA CZTEROZĘBNEGO - POBIERZ

Komunikat z dnia 9 kwietnia 2018 roku O zwalczaniu kwieciaka jabłkowca - POBIERZ

K o m u n i k a t  z d n i a 9 kwietnia 2018 roku O ZWALCZANIU PARCHA JABŁONI – OGÓLNE ZASADY ZWALCZANIA - POBIERZ

Komunikat z dnia 9 kwietnia 2018 roku o zwalczaniu zarazy ogniowej - POBIERZ
 
 
 
 
 

 

INFORMACJA DLA HODOWCÓW TRZODY CHLEWNEJ


 
W związku z wejściem w życie w dniu 28 lutego 2018 r. przepisów rozporządzenia Ministwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 9 lutego 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń określającego dodatkowe wymagania dla hodowców świń na terytorium kraju znajdującym się poza obszarami objętymi restrykcjami w związku z występowaniem ASF, Główny Lekarz Weterynarii opracował wzory dokumentów, które mogą stanowić materiał pomocniczy dla hodowców trzody chlewnej w realizacji wymagań określonych w przepisach powyższego rozporządzenia - KLIKNIJ
 



Komunikat Podkarpackiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii

Informuję o planowanej w dniach 7 - 16 kwietnia 2018 r. wiosennej akcji doustnych szczpień lisów wolno żyjących przeciwko wściekliźnie. Prowadzone szczepienie obejmuje w całości teren województwa podkarpackiego.

Kliknij aby zobaczyć cały komunikat.


 
   
 


Pragniemy poinformować o nowoczesnej platformie Agro-Market24, skierowanej głównie do producentów rolnych. Portal umożliwia dodawanie bezpłatnych ogłoszeń, przeglądanie ogłoszeń rolniczych, porównywać ceny produktów rolnych, a co najważniejsze znalezienie potencjalnych odbiorców na swoje produkty rolne na rynku krajowym oraz międzynarodowym.

Bezpośredni kontakt między rolnikami, a odbiorcami umożliwia producentom rolnym sprzedawać w wyższych cenach niż do tej pory, poprzez ominięcie  firm pośredniczących. Aby dowiedzieć się więcej o portalu, wejdź na ceny rolnicze Agro-Market24.

 
 

Informacja dla hodowców trzody chlewnej


Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wprowadziło nowe regulacje prawne dotyczące warunków utrzymywania świń (bioasekuracji). Wynikają one z konieczności zabezpieczenia epizootycznego tych gospodarstw przed wniknięciem wirusa afrykańskiego pomoru świń (ASFV), położonych poza wyznaczonymi obszarami zagrożenia, objętymi ograniczeniami oraz ochronnym, ustanowionymi w północno-wschodniej części terytorium Polski, w związku ze stwierdzonymi ogniskami (u świń) i przypadkami (u dzików) afrykańskiego pomoru świń (ASF). Nowe warunki chowu/hodowli dotyczą zatem pozostałej części powierzchni kraju, w tym w całości obszaru województwa podkarpackiego, gdzie do chwili obecnej nie stwierdzono tej choroby.... czytaj więcej
 

 
 

 

 

 

 


 
Kalendarz wydarzeń Wyświetl kalendarz na poprzedni miesiąc listopad 2020 Wyświetl kalendarz na następny miesiąc
PN WT ŚR CZ PT SB ND
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Trzebownisko w obiektywie
80ae7e098cdb18a80f506c5e660b838a
1613646247cb59ee9037d02107fb722d
783b9594e95c784b15989dd2805eecb6.JPG
ee1c6313533402f06d1bab30633eab91
ffba46b3d482c4ca0ed034b369d308b9.jpg
6529acfd57a224bef769d3204da2a313
9a260b7ebab6f83392dc9bc1867f9ee5
69e1c517555d8b92b76bc16e60f93b8a
5c471147031206c35d392d79620a45d3
f8a725f9a5369e590635b70645f1c75d
7fdd7205245450a5e1d15a0f3380666f
37b5f9cdfe64be219ab09c45df512dc1
d09fc7441605daccf48fd551e9df6280
17288b0a496ce80e1814bb304acec0d7.jpg
d8f1973ada86dbb0500bbaf36b942ec8
afa7da0e98af86da6652f92c2fc39621
fe49ed1bfccb72dbf7a61debf79a6c35
dd21f647c105363d1f499278ba21cdd6
110ee5a4f8c4ee6ef4fc0ae5a978ae34
0a0e851e3dc31479307d6d113da0cef4
3a004c5785930b94e637d34882e975b8.jpg
908881af9ffbb109045f9794cb773d29
b8a9c44dc8a24ebad983fd79e03a58fb
e7025d23ee7d99da7557db84e9d24653
f23be31a4eec70a430d81859f4435b52
be3c3e2ceb650a3fe7342b2e511e5083
dd94d6d48aafbcde5eb9773557b3e470
cdf7efa124602f809636878f54569d14
89181c3a4393047146da83759338f96d
7011a9092540ccdd586314d0c4a14824
e-uslugi
[ZAMKNIJ] Nowe zasady dotyczące cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.